صورت های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مربوط به سه ماهه ابتدایی سال جاری نشان می دهد زیان انباشته آنها به نسبت سال گذشته رشدی حدود 2 درصدی را تجربه کرده است.

آن طور که صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در پایان خرداد ماه امسال حکایت می کند آنها در مجموع حدود 77 هزار و 210 میلیارد تومان زیان انباشته را به نام خود ثبت کردند. ایران خودرویی ها با درج زیانی حول و حوش 42 هزار و 983 میلیارد تومان در صدر جدول زیان انباشته شرکت های خودروساز قرار دارد. با توجه به این زیان انباشته آبی های جاده مخصوص حدود 55 درصد از زیان انباشته کل را به خود اختصاص دادند. بعد از ایران خودرو، سایپایی ها نیز با زیان انباشته ای در حدود 25 هزار و 507 میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار دارند.  سهم این خودروساز از زیان انباشته کل حول و حوش 33 درصد برآورد می شود. پارس خودرو نیز با زیان انباشته هشت هزار و 720 میلیارد تومانی علاوه بر اینکه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده سهمی نزدیک به 12 درصدی از زیان انباشته کل را در اختیار دارد.

اما زیان انباشته هر یک از سه خودروساز بزرگ کشور در پایان خرداد ماه سال جاری به نسبت انتهای سال 1400 چه شرایطی را تجربه کرد؟

ایران خودرویی در پایان فصل بهار 1401 به نسبت سال 1400 نه تنها به زیان انباشته خود اضافه نکردند بلکه توانسته اند حدود 0.01 درصد از آن بکاهند بنابراین می توان گفت این خودروساز در زیان انباشته به نوعی ثبات را به خود دیده است. غول آبی جاده مخصوص حول و حوش 5 میلیارد و 200 میلیون تومان از زیان انباشته خود در بازه زمانی یاد شده کاسته است. اما سایپایی ها در مدت زمان مورد اشاره رشدی حدود 2 درصدی را در زیان انباشته در کارنامه خود ثبت کردند.  در سه ماهه ابتدایی سال جاری نارنجی های جاده مخصوص حدود 536 میلیارد و 477 میلیون تومان به زیان انباشته خود اضافه کردند. وضعیت پارس خودرو از دو خودروساز بزرگ دیگر بدتر بوده و این خودروساز طی سه ماهی که از فصل بهار امسال گذشت بیش از هزار و 95 میلیارد تومان به زیان انباشته خود افزوده است. این میزان زیان انباشته منجر به رشد حدود 14 درصدی زیان انباشته این خودروساز شد.

وضعیت شرکت های خودروساز با  توجه به این حجم از زیان انباشته هر روز پیچیده تر می شود و کارشناسان دلیل آن را حضور دولت در پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان و همچنین ساختار عریض و تحویل این شرکت ها عنوان می کنند.