شهر خبر

تازه‌ترین نظرسنجی نشان می دهد؛

مردم آمریکا معتقدند به زودی باید علیه دولت اسلحه به دست بگیرند

 مردم آمریکا معتقدند به زودی باید علیه دولت اسلحه به دست بگیرند

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از مردم آمریکا نشان می‌دهد اکثریت مردم، دولت این کشور را نهادی فاسد و فریبکار می‌دانند که احتمالا به‌زودی باید علیه آن دست به اسلحه شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی به استناد به نظرسنجی «مؤسسه سیاست دانشگاه شیکاگو» نوشته که اکثریت آمریکایی‌ها، دولت این کشور را دولتی فاسد می‌دانند و تقریباً یک سوم از مردم می‌گویند احتمالاً در آینده‌ای نزدیک لازم است علیه دولت، دست به سلاح ببرند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی دو سوم جمهوری‌خواهان و افراد مستقل گفته‌اند دولت آمریکا «فاسد و فریبکار علیه مردم عادی مثل من» است. و ۵۱ درصد از کسانی که این نظر را تأیید کرده‌اند، لیبرال هستند.

به نوشته «هیل»، ۲۸ درصد از کل رأی‌دهندگان، از جمله ۳۷ درصد از کسانی که اسلحه دارند تأیید کردند که «احتمالا به زودی لازم است شهروندان علیه دولت اسلحه به دست بگیرند»، دیدگاهی که حدود ۳۵ درصد از جمهوری‌خواهان و نزدیک به ۳۵ درصد از مستقل‌ها، با آن موافق بوده‌اند و از هر پنج دموکرات، یک نفر چنین نظری را تأیید کرده است.

یافته‌های این نظرسنجی پس از آن منتشر می‌شود که جلسات نهایی استماعِ کمیته تحقیق مجلس نمایندگان درباره شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا به پایان رسیده و این کمیته تلاش دارد دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) را در مرکز تلاش‌ها برای سرنگونی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دهد.

طبق گزارش هیل، علی‌رغم جلسات استماع درباره حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه، ترامپ همچنان حمایت بخش عظیمی از جمهوری‌خواهان را با خود دارد؛ کسانی که بیشتر نگران تورم، مسئله آموزش، و افزایش جرم و جنایت در کشور هستند تا حوادث ۶ ژانویه.

در این نظرسنجی ۵۶ درصد مردم آمریکا گفته‌اند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ عادلانه و دقیق بوده، اما این عدد در بین جمهوری‌خواهان ۳۳ درصد است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد شکاف بین محافظه‌کاران و لیبرال‌ها در سراسر آمریکا در حال افزایش است و یک چهارم آمریکایی‌ها می‌گویند که دوستان خود را به خاطر سیاست از دست داده‌اند. بیش از ۷۰ درصد از جمهوری‌خواهان و بیش از ۷۰ درصد از دموکرات‌ها تأیید کردند که جناح و طرف مقابل‌شان «عموماً قلدرهایی هستند که می‌خواهند عقاید سیاسی‌شان را بر مخالفان خود تحمیل کنند».

طبق نتایج به‌دست آمده از این نظرسنجی، نیمی از مردم آمریکا معتقدند طرف مقابل، به علت منابعی که اطلاعات از آن دریافت می‌کند، درباره سیاست اطلاعات غلط و نادرست دارد.

بنا بر گزارش هیل، این نظرسنجی دانشگاه شیکاگو از ۱۹ تا ۲۳ ماه مه (۲۹ اردیبهشت تا ۲ خرداد) و با شرکت ۱۰۰۰ رای‌دهنده و با حاشیه خطای مثبت یا منفی ۳.۵۳ درصد انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که ۳۱ تیرماه نیز نتایج نظرسنجی مشترک «برنامه تحقیقاتی مقابله با خشونت» و «مرکز تحقیقات خشونت دانشگاه کالیفرنیا» درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا منتشر شد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۰.۱ درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که در کشورشان به زودی جنگ داخلی رخ خواهد داد. در مقابل، ۴۷.۸ درصد با نزدیک بودن آمریکا به جنگ داخلی مخالف هستند.

همچنین دو سوم از آمریکایی‌ها در این نظرسنجی می‌گویند که «تهدید جدی» در خصوص دموکراسی در کشورشان وجود دارد و ۹۰ درصد نیز معتقدند که اهمیت وجود دموکراسی در آمریکا، «زیاد» یا «خیلی زیاد» است.