شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی#انتخابات#جدید

تنها ۲۷ درصد از تونسی ها رای دادند؛

مشارکت پایین در همه پرسی قانون اساسی جدید تونس

مشارکت پایین در همه پرسی قانون اساسی جدید تونس

کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس از مشارکت ۲۷.۵۴ درصدی مردم این کشور در همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اسپوتنیک، همه پرسی قانون اساسی جدید تونس پیشنهاد شده از سوی قیس سعید رئیس جمهور این کشور شامگاه گذشته پایان یافت.

با پایان این همه پرسی کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس، با صدور بیانیه‌ای از مشارکت ۲۷.۵۴ درصدی مردم این کشور در همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور، پیشنهاد شده از سوی قیس سعید رئیس جمهور تونس خبر داد.

فاروق بو عسکر رئیس کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس در این باره گفت: از کل ۸ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۶۶۵ افراد واجد شرایط رأی دادن در همه پرسی قانون اساسی جدید، تعداد دو میلیون و ۴۵۸ هزار و ۹۸۵ نفر رأی دادند که میزان مشارکت ۲۷.۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: روند برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید در تونس بسیار خوب برگزار شد و من از همه رأی دهندگان که نظم و انضباط در حوزه‌های اخذ رأی را حفظ کردند، قدردانی می‌کنم.

رئیس کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس اعلام کرد که روند شمارش آرای همه پرسی قانون اساسی ساده‌تر از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود و به احتمال فراوان نتایج اولیه این همه پرسی شامگاه امروز (سه شنبه) اعلام خواهد شد.

پیش از این تلویزیون رسمی تونس با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرده بود که ۹۲.۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، با قانون اساسی جدید موافق هستند.

گفتنی است قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند.

در همین رابطه، راشد الغنوشی رئیس حزب النهضه تونس گفته است که شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید فریب مردم و یک بازی حساب شده است که افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند. الغنوشی گفت که کشور در بدترین وضعیت خود قرار دارد و روند ۲۵ ژوئیه، هرآنچه از آزادی و دموکراسی به دست آوردیم را از ما گرفت.