شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#اروپا

تحولات اوکراین| هشدار مسکو درباره عواقب تلاش کی‌یف و بروکسل برای پیروزی در "میدان نبرد"/ زلنسکی فرمانده عملیات ویژه دونباس را تغییر داد/ اوکراین پهپادهای پیشرفته خریداری می‌کند

تحولات اوکراین| هشدار مسکو درباره عواقب تلاش کی‌یف و بروکسل برای پیروزی در "میدان نبرد"/ زلنسکی فرمانده عملیات ویژه دونباس را تغییر داد/ اوکراین پهپادهای پیشرفته خریداری می‌کند

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اروپا تنها مجری درخواست‌های دیکته شده واشنگتن درباره اوکراین، است، گفت: مسکو در چارچوب توافقنامه غلات، هیچ تعهدی مبنی بر توقف اقدامات نظامی ندارد و حمله به اهداف نظامی در بندر اودسا مانعی برای صادرات از آنجا نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که اتحادیه اروپا از اختصاص 500 میلیون یورو کمک نظامی مضاعف برای ارسال تسلیحات به اوکراین خبر داده، در حالی که علناً اعلام می‌کند که "شاخه زیتون صلح" را به روسیه نشان نمی‌دهد.

این دیپلمات در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شده، تاکید کرد: «هر گونه تلاش برای دستیابی به "پیروزی در میدان نبرد" راهی مستقیم به یک ورطه خطرناک برای کی‌یف و بروکسل است. در موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین، زمانی که غرب مدعی حاکمیت قانون است، و بطور همزمان قوانین خود در خصوص ارسال تسلیحات به کشورهای ثالث را نقض می‌کند، در واقع اصل استانداردهای دوگانه را در اینجا اعمال کرده است.»

زاخارووا هشدارهای قبلی طرف روسی را یادآور شد که تسلیحات ارسال شده به اوکراین، از بازارهای سیاه سر درمی‌آورد و گفت: « کشورهای غربی طی پنج ماه گذشته با پمپاژ بی وقفه تسلیحات به اوکراین، سعی کردند حقیقت ناخوشایند در رابطه با خطرات بالای چنین اقداماتی برای خود اروپایی‌ها پنهان را کنند. ولی اکنون یوروپل (پلیس اروپا) مجبور شده این را در گزارشات خود اعتراف کند که سلاح‌های ارائه شده به اوکراینی‌ها به بازار سیاه راه یافته، "شروع به ظهور در کشورهای اروپایی کرده و بدست گروه‌های جنایتکار افتاده و انبارهای سازمانهای جنایتکار محلی را پر کرده است".

وی افزود، بدین ترتیب، اتحادیه اروپا درگیر یک مبارزه عمداً شکست خورده علیه پیامدهای ارسال تسلیحات به اوکراین به جای توقف آن شده است.

به گفته مقامات بروکسل، اتحادیه اروپا قصد دارد 500 میلیون یورو مضاعف برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد. از ماه فوریه و آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، مجموعاً 2 میلیارد یورو از صندوق صلح اروپا برای اوکراین تخصیص داده شده است.

در عین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از کشورهای اروپایی درخواست کرده تا عواقب تحریم‌های ضدروسی را تحمل کرده و به کمک مالی و نظامی خود به اوکراین ادامه دهند. وی تاکید کرد: نباید اجازه داد روسیه در مناقشه بر سر اوکراین پیروز شود، برای اینکه در غیر این صورت امنیت سایر کشورها را تهدید خواهد داد.

روز گذشته "ریچارد بلیک" سرهنگ بازنشسته و سناتور سابق کنگره آمریکا از ایالت ویرجینیا هشدار داد که دولت ایالات متحده با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و کمک بیش از اندازه به اوکراین، خود را به یک بن‌بست می‌کشاند. وی سیاست غرب را غیرمنطقی و مخرب خواند و هشدار داد که این امر پیامدهای عظیم اقتصادی و سیاسی در جهان خواهد داشت.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی فرمانده عملیات ویژه در دونباس را برکنار کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تصمیم گرفت تا فرماندهی نیروهای عملیات ویژه این کشور را تغییر بدهد. بر اساس فرمان صادره در این رابطه که شب گذشته در وب سایت رسمی زلنسکی منتشر شد، "ویکتور خور‌نوک" به عنوان فرمانده جدید نیروهای عملیات ویژه ونباس در وزارت دفاع اوکراین منصوب شده است. خورونوک جایگزین سرلشکر "گریگوری گالاگان" شده که در آگوست 2020 به عنوان فرمانده نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح اوکراین منصوب شده بود. گالاگان در آن زمان جایگزین ایگور لونف شده بود.

علاوه بر این، زلنسکی صبح روز دوشنبه نیز "روسلان دمچنکو" را از سمت معاون اول دبیر شورای امنیت ملی و دفاع این کشور  برکنار کرد. دلیل برکناری وی ذکر نشده است.

در حال حاضر، اوکراین بزرگترین تغییرات کادری در نیروهای امنیتی این کشور از اواخر ماه فوریه تاکنون را تجربه می‌کند که گویای نارضایتی زلنسکی از عملکرد ساختارهای امنیتی اوکراین است. زلنسکی هفته پیش نیز ایوان باکانوف - رئیس سرویس امنیتی وکراین و ایرینا وندیکتوا - دادستان کل این کشور را از سمتهای خود برکنار کرد. وی پس از این تصمیم به حقیقت خیانت دولتی بیشمار از سوی کارکنان این دو ساختار اوکراین اشاره کرده و این وضعیت را غیرقابل قبول دانست.

رئیس جمهوری اوکراین "واسیلی مالیوک" را که قبلاً معاون اول رئیس سرویس امنیتی این کشور بود را به عنوان سرپرست جدید این اداره منصوب کرد.

روسیه: تحریکات اوکراین علیه نیروگاه اتمی زاپاروژیه خطر یک حادثه هسته‌ای را در پی دارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نسبت به ادامه اقدامات تحریک آمیز نیروهای نظامی این کشور در منطقه نیروگاه اتمی زاپاروژیه هشدار می‌دهند.

این دیپلمات یادآور شد که وضعیت اطراف این نیروگاه اتمی که دائما با تحریکات نظامی نیروهای اوکراینی مواجه شده، نگرانی فزاینده‌ای را ایجاد کرده است.

در بیانیه زاخارووا آمده است: «ما به مقامات کی‌یف نسبت به ادامه تحریکات علیه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، که میتواند منجر به  یک حادثه هسته‌ای شود هشدار می‌دهیم که پیامدهای سنگین چنین حادثه‌ای تنها بر اوکراین تأثیر نگذاشته و کشورهای همسایه را نیز در بر خواهد گرفت».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از جامعه جهانی خواست تا اقدامات تحریک آمیز طرف اوکراینی در اطراف این نیروگاه را محکوم کرده و در این خصوص هوشیار باشند.

نیروهای مسلح اوکراینی اخیراً بارها سعی کردند به تاسیسات این نیروگاه آسیب برسانند.

وزارت خارجه روسیه از مذاکرات برای تسهیل صدور روادید با 18 کشور خبر داد

ایوان ولینکین، مدیر بخش کنسولی وزارت امور خارجه روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری تاس که صبح امروز، سه شنبه منتشر شده، اعلام کرد که این کشور در حال مذاکره برای تسهیل صدور روادید با 18 کشور جهان است.

ولینکین گفت: «وزارت خارجه روسیه دائماً در تلاش است تا رژیم روادیدی با کشورهای خارجی را تسهیل کند و در حال حاضر حدود 18 کشور در این فهرست وجود دارد و روسیه قصد دارد شرایط کاملا مساعدی را برای ورود اتباع خارجی به این کشور ایجاد کند.»

این دیپلمات یادآور شد: مذاکرات با برخی از کشورهای آمریکای لاتین و منطقه دریای کارائیب، مالزی، چین و هنگ کنگ در حال انجام است.

ولینکین همچنین گفت که روسیه فعلا قصد ندارد برای شهروندان اوکراین روادید ارائه کند. مسکو در حال تجزیه و تحلیل عواقب تصمیمت اتخاذ شده از سوی کی‌یف در خصوص برقراری رژیم روادیدی برای شهروندان روسی است.

دولت اوکراین در اواسط ماه ژوئن اعمال رژیم روادیدی با روسیه را تصویب کرد و در اول ماه جولای برقررای رژیم روادیدی برای روس‌ها مورد اجرا گذاشته شد. به گفته مقامات اوکراینی، این تصمیم برای حفظ امنیت ملی این کشور ضروری است.

آمریکا بار دیگر مدعی "انزوای" روسیه در عرصه بین‌المللی شد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری، مدعی شد که ظاهرا روسیه در حال تبدیل شدن به یک "رانده شده در جهان" است.

وی پس از آغاز  سفر دوره‌ای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به چند آفریقایی چنین اظهاراتی را بیان کرده است. پرایس گفت: «روسیه آگاه است که اقداماتش به این واقعیت منجر شده که به یک کشور طرد شده در جهان تبدیل شده است. لاوروف با سفر به آفریقا به دنبال فرصت‌هایی برای تعامل با کشورهای این قاره است تا سطح نارضایتی از دولت روسیه کاهش یابد.»

لازم به ذکر است که علاوه بر سفرهای خارجی متعدد رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به تازگی به ایران و سرگئی شویگو، وزیر دفاع نیز به ترکیه سفر کردند.

لاوروف روز گذشته برای یک سفر کاری وارد کنگو شد. وی روز قبل نیز در قاهره حضور داشت و با مقامات مصری، دبیر کل و نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب دیدار و گفتگو کرد. مصر نخستین مقصد لاوروی در سفر آفریقایی وی بود.  سرگئی لاوروف پس از کنگو، امروز به اوگاندا عزیمت کرده و فردا راهی اتیوپی خواهد شد.

ولادیمیر پوتین در دیدار با رئیس اتحادیه آفریقا و رهبر سنگال در اوایل ماه ژوئن گفته بود که روسیه روابط خود را با کشورهای این قاره توسعه خواهد داد.

مقامات واشنگتن امکانی برای انجام مذاکره بین روسیه و اوکراین نمی‌بینند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که در حال حاضر مذاکره بین روسیه و اوکراین غیرممکن است. وی گفت: «روسیه هیچ نشانه‌ای از آمادگی و علاقه مندی برای مشارکت در گفتگوی سازنده و کار دیپلماتیک سازنده با طرف اوکراینی از خود نشان نمی‌دهد.»

پرایس این مسئله را در واکنش به سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد که روز گذشته تاکید کرد: "مسکو هیچ تعصبی برای از سرگیری مذاکرات با کی‌یف در خصوص  طیف وسیعی از موضوعات ندارد".

لاوروف پیش از این یادآور شده بود که کشورهای غربی اوکراین را از هرگونه اقدام سازندهای منصرف کرده و به آن اجازه مذاکره با روسیه را نخواهند داد. وزیر خارجه روسیه معتقد است که ایالات متحده و انگلیس می‌خواهند درگیری نظامی در اوکراین را به یک مناقشه نظامی تمام عیار بین روسیه و اروپا تبدیل کنند.

تراس برنامه‌ مداخله مستقیم انگلیس در درگیری‌های اوکراین را رد کرد

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس شب گذشته، دوشنبه در جریان یک مناظره تلویزیونی از شبکه بی.بی.سی بین نامزدهای پست نخست وزیری این کشور اعلام کرد که بریتانیا نباید آشکارا در درگیری‌های نظامی در اوکراین مداخله کند و کشتی‌های خود را برای اسکورت محموله‌های غلات به دریای سیاه بفرستد.

وی گفت: «من برای دخالت مستقیم انگلیس در مناقشه اوکراین آماده نیستم. ما کارهای زیادی انجام دادیم، اولین کشور اروپایی بودیم که به اوکراین سلاح فرستادیم، اولین کسی بودیم که روسیه را تحریم کردیم. ما در زمینه بیمه دریایی به [اوکراین] کمک می کنیم تا پس از توافق غلات بین روسیه و اوکراین غلات را از بندر اودسا خارج کند.»

تراس در عین حال یادآور شدکه از آنجایی که اوکراین یکی از کشورهای عضو ناتو نیست، لندن نباید مستقیماً از نیروها و منابع خود برای کمک به کی‌یف استفاده کند.

روزنامه "تلگراف" پیش از این از قصد لیز تراس برای استفاده از موضوع روابط با روسیه به عنوان بخشی از مبارزات انتخاباتی خود خبر داده و یادآور شد که بدین ترتیب وی قصد دارد رقیب خود که تمایل به اتخاذ مواضعی بی طرف در مورد کمک نظامی به اوکراین دارد را دور بزند.

اردوغان رفتار سیاستمداران غربی نسبت به پوتین را محکوم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سیاستمداران غربی را به خاطر لفاظی‌هایشان علیه ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه محکوم کرده و ابراز عقیده کرد که چنین رفتاری شایسته عرصه سیاست جهانی نیست.

اردوغان که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از شبکه TRT Haberصحبت میکرد، در این باره گفت: «شما از نگرش سیاستمداران غربی نسبت به پوتین آگاه هستید. این طرز برخورد با رئیس جمهوری یک کشور برازنده عرصه سیاست جهانی نیست. نگرش شما نسبت به او همان چیزی است که شما به دست خواهید آورد.»

اوکراین قراردادهایی را برای خرید پهپاد به مبلغ 7.1 میلیون دلار امضا کرده است

میخائیل فئدوروف، وزیر اطلاعات دیجیتال اوکراین اعلام کرد که این کشور قراردادهایی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم‌های پهپادهای ضربتی کامیکادزه، مولتی بالگردها و پهپادهای شناسایی برای نیروهای مسلح اوکراین به ارزش 7.1 میلیون دلار را امضا کرده است.

وی توضیح داد: صحبت بر سر 78 سامانه مولتی بالگرد پیشرفته Matriceاست که مجهز به فناوری هوش مصنوعی هستند. آنها می توانند ویدئوهای باکیفیت ضبط کنند، روی اهداف تمرکز کرده و خطرات احتمالی را از راه دور شناسایی کنند، همچنین دو سیستم زمینی برای هدایت 20 هواپیمای بدون سرنشین Warmateکامیکادزه نیز در نظر است. ضمن اینکه سوپراستارهای نوع "20 فلای آی" خریداری شده نیز یکی از بهترین پهپادهای شناسایی در جهان هستند.

پیش از این روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داد که اوکراین از ایالات متحده برای تامین پهپادهای "عقاب خاکستری" - MQ-1C Grey Eagleدرخواست کرده است، ولی واشنگتن نمی‌خواهد درخواست مربوطه را تأیید کند، به دلیل نگرانی‌هایی که از بابت از دست دادن احتمالی این پهپادهای پیشرفته در میدان نبرد و افتادن فن آوری آنها بدست نیروهای مسلح روسیه وجود دارد.

چند روز قبل نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که ارتش اوکراین تقریباً به طور کامل توانایی انجام عملیات شناسایی هوایی خود با استفاده از پهپادها را در کل طول خط مقدم جبهه در این منطقه را از دست داده است.

لاوروف: اتحادیه اروپا فقط مجری خواست واشنگتن است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی پس از مذاکراتش با همتای خود در جمهوری دموکراتیک کنگو ابراز تاسف کرد که کشورهای اروپایی در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین، بدون چون و چرا تنها درخواست‌های دیکته شده از سوی  واشنگتن را، آنهم به ضرر منافع و وارد شدن خسارات اقتصادی و اجتماعی خویش به اجرا می‌کنند و از خود اراده و استقلال عملی نشان نمی‌دهند. به گفته وی، این بهایی است که اروپا برای «دنیای آزاد» می پردازد.

لاوروف همچنین تاکید کرد که طرف روسی در چارچوب انعقاد توافقنامه غلات در استانبول، هیچ تعهدی مبنی بر توقف عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از غیرنظامیان در دونباس بر عهده نگرفته و به همین دلیل اهداف نظامی در بندر اودسا مورد حمله قرار گرفته است.

وزیر خارجه روسیه افزود: اکنون موشک‌های هارپون آمریکایی انبار شده در ادسا، دیگر تهدیدی برای ما نیستند و کارشناسان واقع بین بین‌المللی نیز تأیید کردند که پایانه غلات در فاصله قابل توجهی از این اهداف نظامی قرار دارد. لاوروف بار دیگر تاکید کرد که هیچ مانعی برای صادرات غلات از بندر اودسا وجود ندارد و عملیات ویژه مانعی در این رابطه بوجود نخواهد آورد.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/