شهر خبر

سفر دولت به استان همدان موجب تسریع روند اجرای طرح های آبخیزداری می‌شود

سفر دولت به استان همدان موجب تسریع روند اجرای طرح های آبخیزداری می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به این استان به طور قطع زمینه مناسب برای تسریع در روند اجرای طرح های آبخیزداری به عنوان اقدامی مورد نیاز در مهندسی طبیعت را فراهم می کند.

اسفندیار خزایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از اولویت های اصلی منابع طبیعی برای پیشگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب است که اقدامات موثری در ماه های اخیر دراین حوزه انجام شده است.

وی افزود: اجرای هر چه بیشتر طرح های آبخیزداری منجر به افزایش قدرت سرزمینی و عبور از خشکسالی می شود هر چند که اجرای این طرح ها نیازمند تامین و تخصیص اعتبارات موردنیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: اجرای ۴۳۰ میلیارد تومان طرح مربرط به منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای ارائه در سفر رییس جمهور به همدان تهیه و پیشنهاد شده است که ۴۲۰ میلیارد تومان آن طرح های آبخیزداری و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به تولید نهال است که از منظر بیولوژیک تولید نهال به آبخیزداری کمک می کند.

خزایی ادامه داد: در حوزه آبخیزداری و به منظور مدیریت بهینه مصرف منابع آب و خاک در ۱۶۰ حوزه آبریز مطالعات در سطح ۷۰۰ هزار هکتار انجام شده که از این مقدار ۳۵۰ هزار هکتار عملیات اجرایی در چهار حوزه مدیریتی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی انجام شده است.

وی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان متولی اصلی حفظ، احیاء و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی است که با توجه به وجود حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان (نیمی از مساحت کل استان همدان) دستیابی به اهداف مدنظر با برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی و همچنین مشارکت عموم مردم، جوامع محلی و بهره‌برداران امکان پذیر است.

سفر دولت به استان همدان موجب تسریع روند اجرای طرح های آبخیزداری می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: در این راستا تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ نفر به‌ عنوان همیار طبیعت ثبت نام کرده اند و سالانه افزون بر هشت هزار و ۵۰۰ نفر-کلاس روز و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی به‌ منظور جلب مشارکت مردم دراین حوزه برگزار می‌شود.

به گفته خزایی، در استان همدان ۴۶ هزار هکتار در قالب جنگل‌های طبیعی، اراضی جنگلی، جنگل‌کاری‌های دست کاشت و ذخیره‌گاه‌های جنگلی وجود دارد که برنامه‌ریزی لازم به‌ منظور حفظ و توسعه آنها انجام و اجرایی شده ‌است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: ۶۴ هزار هکتار اراضی بیابانی در این استان شناسایی شده که ۱۹ هزار هکتار آن در اراضی ملی واقع‌ شده است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیابان زدایی، اظهار داشت: تاکنون ۵۰۰ هکتار از عرصه های ملی با کاشت گونه‌های مقاوم مانند آتریپلکس و همچنین حفاظت و قُرق مناطق مورد نظر احیا شده است.

«آیت الله رییسی رییس جمهور در سی امین سفر استانی دولت روز پنج شنبه ۶ مردادماه جاری به دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان سفر می کند».