شهر خبر

روابط تهران- مسکو؛ هوشمندی دیپلماسی اقتصادی ایران

روابط تهران- مسکو؛ هوشمندی دیپلماسی اقتصادی ایران

هدف سفر بایدن تقویت روابط با این طرف‌ها و ایجاد جبهه واحدی علیه روسیه و ایران بود و برگزاری نشست مقامات ارشد روسیه و ترکیه در تهران، یک هفته بعد از این سفر معنادار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ ایران در یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته است، این جغرافیای اتصالی باعث تأثیرگذاری ایران در روند تحولات جهانی و منطقه‌ای شده است.

با شروع دولت سیزدهم و پیش گرفتن مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار مذاکرات لغو تحریم‌ها ، ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه با ابر قدرتهایی همچون روسیه، چین علاوه بر تعاملات سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و مناسبات تجاری را آغاز کرد.

  روسیه به عنوان یکی از شرکای راهبردی ایران، در ده ماه ونیم گذشته سطح مناسبات اقتصادی خود را با ایران تا 81 درصد افزایش داده است؛ آیت‌الله رئیسی به دعوت ولادیمیر پوتین دی سال گذشته به روسیه رفت و 5 دستاورد در حوزه‌های نفت و گاز، پولی و بانکی، توسعه تجارت کشاورزی و توسعه همکاری های در حوزه ترانزیت را دارا بود.

ایران؛ شاهراه طلایی روسیه

کریدور

علاوه بر موضوع امنیت انرژی که یکی از مهم‌ترین نقطه اشتراکهای تهران مسکو است، ایران به عنوان یک جغرافیای اتصالی برای روسیه می‌تواند بستر مناسبی برای همکاری های ترانزیتی میان این دو کشور باشد.

روسیه، این جغرافیای پهناور سالانه 400 میلیارد دلار صادرات، و 300 میلیارد دلار واردات دارد، ایران با  شاهراه طلایی خود و با فعال کردن 160km  خط راه آهن آستارا- رشت، می‌تواند سالانه حدود 5 میلیارد دلار انتفاع اقتصادی از این امر داشته باشد. 

رهبر انقلاب در دیدار با ولادیمیر پوتین، با تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره ضرورت راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خطِ حمل ونقلِ شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.

نشست آستانه؛ خنثی‌ساز سفر منطقه‌ای بایدن

علاوه بر موضوعات مورد رایزنی ایران و روسیه در نشست آستانه، زمان برگزاری این نشست از دیگر نکاتی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

یک هفته قبل از برگزاری نشست روند آستانه در ایران، جو بایدن به اراضی اشغالی و سپس به عربستان سفر کرد و در نهایت با انتشار بیانیه ای مشترک با لاپید بر مواضع ضد ایرانی خود تاکید کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران ، برنامه ریزی اجلاس آستانه به فاصله چند روز پس از سفر ناموفق بایدن به منطقه، را نشانه «هوشمندی دیپلماسی ایران» و نماد برتری «گفتمان تعامل منطقه ای جمهوری اسلامی ایران»  دانست

 معاون سیاسی وزیر امور خارحه ایران در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی ، الگوی تدوین برنامه های بلندمدت روابط با قدرت های منطقه ای و جهانی را بااهمیت توصیف و تصریح کرد: «الگوی برنامه‌های بلندمدت در روابط دوجانبه» که در مقطع اخیر علاوه بر چین، روسیه، ونزوئلا و ترکیه را هم دربرگرفت، به «پایدارسازی روابط اقتصادی» منجر شده و به طور موثر مانع تأثیرگذاری تکانه‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی کشور گردیده و خنثی‌سازی تحریمها را در میدان اقتصاد و تجارت معنا می‌بخشد.

هوشمندی دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی در برگزاری این اجلاس پس از این سفر، اهمیت این اجلاس را چندین برابر کرد و نشان داد سفر بایدن یک تور منطقه ای برای فرار از مشکلات داخلی آمریکا بوده است.

ایندیپندنت، چاپ لندن، سفر پرحاشیه بایدن به آسیای غربی و دیدارش با مقامات رژیم صهیونیستی و عربستان در هفته گذشته را یادآور شد و نوشت: هدف سفر بایدن تقویت روابط با این طرف‌ها و ایجاد جبهه واحدی علیه روسیه و ایران بود و برگزاری نشست مقامات ارشد روسیه و ترکیه در تهران، یک هفته بعد از این سفر معنادار است.

این رسانه غربی به نقل از کارشناسان نوشت: منافع روسیه و ایران در سال های اخیر به طور فزاینده ای همسو شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ارگان حزب حاکم دموکرات آمریکا نیز در تحلیلی نوشت: سفر پوتین به ایران به جهان نشان داد که گرچه روسیه روز به روز منزوی تر می‌شود، روابط آن با تهران در حال تبدیل شدن به شراکتی گسترده‌تر است. پوتین در سفر به تهران تلاش کرد تا اتحاد ایران و روسیه را در برابر تلاش‌های آمریکا برای مهار کشورهای متخاصم با غرب، شکل دهد.

انتهای پیام/