شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کادر فنی#تیم ملی#داوری#بسکتبال

ایزدپناه: اشتباه بزرگ داوری تغییر کادر فنی تیم ملی بسکتبال بود/ اکثر مربیان ایرانی تفاوت چندانی با هم ندارند

ایزدپناه: اشتباه بزرگ داوری تغییر کادر فنی تیم ملی بسکتبال بود/ اکثر مربیان ایرانی تفاوت چندانی با هم ندارند

پیشکسوت بسکتبال کشورمان اعتقاد دارد، اشتباه بزرگ جواد داوری در ابتدای دوره ریاستش در فدراسیون بسکتبال، تغییر کادر فنی تیم ملی بوده است.

محمد ایزدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در مورد عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات کاپ آسیا 2022 اظهار داشت: وقتی تیمی می‌بازد، خیلی ساده‌لوحانه است که عملکرد آن را تنها از روی یک بازی قضاوت کنیم. خیلی از مسائل دست به دست هم می‌دهند تا نتیجه‌ای بد رقم بخورد. در واقع، عقبه و مسائلی در کار بوده که نتیجه‌ای خاص رقم خورده است.

پیشکسوت بسکتبال ایران ادامه داد:‌ بسکتبال بعد از زمان مشحون و کمی در زمان طباطبایی، سلسه مراتبی در تزریق بازیکن از تیم‌های پایه به تیم ملی نداشت و استعدادها رصد نشدند. بازیکنان جوان باید دو سال پیش به تیم ملی وارد می‌شدند. تیم ملی در حال حاضر، بازیکن شاخصی ندارد و ستاره‌های فعلی تیم ملی نیز پا به سن گذاشته‌اند.

ایزدپناه در مورد شکست و حذف تیم ایران با شکست مقابل اردن در مرحله یک چهارم نهایی کاپ آسیا گفت: من عاشق بسکتبال هستم و هر چه می‌گویم صادقانه و از روی دلسوزی است. اردن دوید، جنگید و دفاع کرد، ولی حملات تیم ایران مختص به دو یا سه بازیکن می‌شد. تیم ایران در کار تیمی خوب نبود. اشتباه بزرگ جواد داوری در ابتدای دوره ریاستش، تغییر کادر فنی تیم ملی بود. سعید ارمغانی و مصطفی هاشمی از مربیان بزرگ ایران هستند و با یک ماه کار کردن نمی‌توان در مورد آنها قضاوت کرد و برای شرکت در چنین تورنمنت‌هایی آماده شد. به یک مربی باید حداقل یک سال فرصت داد تا برنامه‌ها و تفکرات خود را اجرا کند.

وی تصریح کرد: ارمغانی دوست صمیمی من است، ولی چه اشکالی داشت مربیانی مثل مهران حاتمی و فرزاد کوهیان که قهرمان و نایب قهرمان لیگ شده‌اند و به کل لیگ و بازیکنان اشراف دارند در کنار ارمغانی حضور داشتند؟! داوری در مورد تغییر کادر فنی عجله کرد و مربیانی که در کنار ارمغانی حضور داشتند، دستچین نشدند. به اعتقاد من، هاشمی باید در تیم ملی می‌ماند، چون از بازیکنان و لیگ، شناخت خوبی داشت.

مربی پیشین تیم ملی درباره دیدار با قزاقستان خاطر نشان کرد: قزاقستان، تیم درجه سه آسیاست و اصلاً در حد ما نیست. حدادی، ستون تیم ایران است که در آسیا، نظیر ندارد. ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی و بهنام یخچالی از بازیکنان تأثیرگذار و شاخص تیم ایران هستند، اما در تیم ملی، انسجام کافی وجود نداشت. کادر فنی جدید توانست بازیکنان را همدل کند، ولی این کار تداوم نداشت.

ایزدپناه در ادامه صحبت‌های خود گفت: در دوران مربیان قبلی، شاهد درگیری بین بازیکنان بودیم، ولی در این دوره من می‌دیدم بازیکن تعویضی، هنگام خروج از زمین با همه بازیکنان دست می‌دهد. به اعتقاد من در پست گارد رأس، باید بازی بیشتری به سجاد مشایخی می‌رسید، چون او بازیکنی دونده است و می‌تواند مدت بیشتری در زمین بماند. بازیکنان ایران، اردنی‌ها را دست‌کم گرفتند و در مقابل بازیکنان حریف بسیار خوب جنگیدند. به این شکل روند رو به رشد بسکتبال ایران ادامه پیدا نکرد.

وی همچنین یادآور شد: اکثر مربیان ایرانی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و همگی در یک سطح فعالیت می‌کنند. نباید یک مربی را با یک یا دو ماه فعالیت تغییر داد. به همین خاطر ارمغانی نباید عوض شود و باید زمان بیشتری به او بدهیم. فدراسیون نباید مهره‌های خود را در پست سرمربیگری به این آسانی و سرعت بسوزاند.

پیشکسوت بسکتبال ایران اظهار داشت: باید تمرکز بیشتری روی رده‌های پایه صورت بگیرد. بازیکنانی که مدت زیادی در اردوهای تیم‌های نوجوانان و جوانان هستند نباید به حال خود رها شوند. فدراسیون بسکتبال بهتر است روی نخبه‌های این رشته تمرکز داشته باشد. من حدود 20 سال است که روی رده‌های پایه، اشراف کامل دارم. می‌دانم بازیکنان شاخصی در این رده تربیت شده و فعالیت می‌کنند. رصد و مراقبت از آنها وظیفه فدراسیون است و چه خوب است در تیم ایران نوین، بازیکنان 16 و 17 ساله نیز حضور داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: ساختار بسکتبال نیاز به تغییر دارد. خانواده بسکتبال نباید همدیگر را بکوبند. همه ما سال‌ها تجربه داریم و با هم بزرگ شده‌ایم. تأکید می‌کنم در صورتی که فدراسیون قصد استفاده از مربی خارجی را دارد نباید به سراغ مربیان درجه دو برود و باید کسی را به ایران بیاورد که جزو 10 مربی برتر جهان است.

انتهای پیام/