شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#انرژی#تفاهم نامه#نفت#صنعت نفت

تفاهم نامه ایران-روسیه در راستای سند تحول دولت است و کشور به تدریج را به هاپ انرژی منطقه تبدیل می‌کند/ باید با قراردادی برد-برد صنعت نفت را توسعه داد

تفاهم نامه ایران-روسیه در راستای سند تحول دولت است و کشور به تدریج را به هاپ انرژی منطقه تبدیل می‌کند/ باید با قراردادی برد-برد صنعت نفت را توسعه داد

اکبری معتقد است :« ما می‌توانیم با استفاده از این قرارداد حجم قابل توجهی از کسری برق خودمان را جبران کنیم و دچار کسری برق نشویم. پس از آن نیز می توانیم با دیپلماسی فعال انرژی تبدیل به هاب انرژی منطقه شویم.»

به گزارش خبرنگار حوزه نفت خبرگزاری برنا، دکتر محمدرضا اکبری کارشناس ارشد مسائل انرژی در گفتگو با این خبرگزاری به تحلیل تفاهم نامه ایران و روسیه پرداخت و گفت:« بحث تفاهم نامه و قراردادهای راهبردی در راستای سیاست‌های کلان نظام است. یکی از بحث های اصلی آن نیز قرارداد با کشورهای همسایه است. لذا روسیه هم در این دایره قرار می‌گیرد و مسئله انرژی نیز برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است.»

وی با اشاره به ظرفیت روسیه گفت: «از طرفی کشور روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز دنیا محسوب می‌شود و به عنوان کشوری که منابع هیدروکربنی بسیار قابل توجهی دارد همیشه در معادلات جهان تاثیر گذار بوده است.»

اکبری ادامه داد: «از طرفی صنعت نفت و گاز کشور نیازمند توسعه و سرمایه گذاری است. بنابراین برای رسیدن به توسعه نیازمند تخصص، دانش و سرمایه گذاری می‌باشیم. در نتیجه نیازمند تفاهم نامه و قراردادهای اینچنینی هستیم تا یک معامله برد-برد را برای ما به سر انجام برسانند.»

این کارشناس انرژی افزود:« مهم این است که دو کشور منتفع شوند و از آن مهم تر اجرایی شدن آن است که در گذشته عملا چنین اتفاقی نیافتاده و ظرفیت ها و منافع ملی تامین نشده است.»

وی با اشاره به شرایط جدید جهان بعد از جنگ اکراین گفت: «با توجه به شرایط سیاسی دو کشور به خصوص بعد از جنگ اوکراین و تعاملات روسیه با غرب، شرایط جدید به وجود آمده که منافع قابل توجهی از دو کشور به هم گره خورده است. از طرفی باید در نظر بگیریم که روسیه به دنبال کار برای رضای خدا و کار خیرخواهانه نیست بلکه در این دنیای مادی به دنبال منافع خود است.»

اکبری در ادامه به توجه به منافع کشور در این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: «ما هم باید به دنبال منافع خودمان باشیم و با بده بستان های اقتصادی برد-برد بتوانیم بیشترین بهره را از شرایط جدید روسیه ببریم.»

این کارشناس با اشاره به انگیزه روسیه برای بستن این قرارداد، اذعان داشت: «روس‌ها به دنبال رسیدن به خلیج فارس و ایجاد مناسبات جدید در فضای بین المللی هستند و انگیزه رسیدن به مسیر ترانزیت ایران و ورود به منطقه خلیج فارس و دریای عمان به شدت برای آن ها جذاب است. ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و از طریق سوآپ نفت  و گاز و ایجاد خطوط لوله متعدد منفعت خوبی از این فرصت ببریم.»

وی به مزیت های این قرارداد اشاره کرد و گفت:« ما می‌توانیم با استفاده از این قرارداد حجم قابل توجهی از کسری برق خودمان را جبران کنیم و دچار کمبود برق در زمان پیک نشویم. پس از آن نیز می توانیم با دیپلماسی فعال انرژی کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عراق را که دچار کسری برق و خاموشی های گسترده هستند به مسیر ترانزیت خود وابسته کنیم و به تدریج تبدیل به هاب انرژی منطقه شویم.»

اکبری به ورود روسیه به باشگاه کشورهای تحریمی اشاره کرد و گفت:«روس ها بانک‌های قوی دارند و مسیر برای همکاری با این کشور هموار است چراکه این کشور نیز به باشگاه تحریمی‌ها پیوسته است و کار کردن با کشوری که جزو تحریمی ها است بسیار برای ما راحت تر است. »

این کارشناس تفاهم نامه را مثبت دانست و گفت: «حداقل بر روی کاغذ نکات خوبی مطرح شده است مانند استفاده از میادین مشترک اما همه چیز بسته به عزم سیاسی دو کشور و پیگیری برای اجرایی شدن آن است.»

وی ادامه داد :«ما در قراردادها باید یکسری امتیاز بدهیم و یک سری امتیاز بگیریم و نگران امتیاز دادن هم نباشیم زیرا به همان مقیاس هم امتیاز می توانیم بگیریم که در نهایت منجر به توسعه و پیشرفت کشورخواهد بود.»

اکبری با اشاره به سفر پوتین به ایران افزود:« همچنین با توجه به سفر پوتین به ایران و دیدار با مقام معظم رهبر ، در سطوح کلان مشکلی بابت انعقداد این قرار داد وجود نداشته باشد و می بایست جزییات را زودتر حل و فصل کرد و اسیر ساختار بروکراتیک دو کشور نگردیم»

این کارشناس در آخر گفت :«کشور باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و با تعامل با دیگر کشورها آن‌ها را برای سرمایه گذاری داخل کشور سوق دهد. از جمله کشورهایی که میتوان بر روی حضور آن‌ها سرمایه گذاری کرد، هند و چین است.»

انتهای پیام/