شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پوتین

خبر کرملین از برنامه پوتین برای حضور در مراسم تشییع جنازه «شینزو آبه»

کدخبر: 510645
رئیس جمهور روسیه در مراسم تشییع جنازه «شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن شرکت نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مراسم تشییع جنازه «شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن شرکت نخواهد کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «ان‌دی‌تی وی»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «پوتین برنامه‌ای برای سفر به ژاپن و شرکت در مراسم تشییع جنازه شینزو آبه ندارد».

وی افزود که روسیه هنوز درباره حضور در مراسم خاکسپاری نیز تصمیمی نگرفته است.

این در حالی است که «یوشیهیکو ایزوزاکی» معاون دبیر کل کابینه ژاپن روز دوشنبه گفت که دولت ژاپن به تمام کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک دارد، از جمله روسیه، مراسم تشییع جنازه شینزو آبه، نخست وزیر سابق، را مطلع کرده است.

شینزو آبه، نخست‌ وزیر پیشین ژاپن چندی قبل حین سخنرانی در شهر «نارا» به ضرب گلوله کشته  شد.

روسیه و ژاپن از مدت‌ها قبل بابت حریم دریایی و سرزمینی و نبرد در اوکراین با هم اختلاف دارند. وزارت امور خارجه روسیه چندی قبل در واکنش به مواضع خصمانه توکیو  ۳۸۴ عضو پارلمان ژاپن را تحریم کرد.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن ماه پیش از اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین خبر داده بود. نخست وزیر ژاپن دایره تحریم‌ها علیه روسیه را توسعه داده و هرگونه صادرات به شرکت‌های نظامی روسی را تحریم کرده و ۱۴۰ مقام روسیه را به فهرست تحریم‌های این کشور اضافه کرد.

وی گفته بود: «حمله روسیه به اوکراین مشکل اروپایی‌ها به شمار نمی‌آید و باید به طرف روسی نشان داد که حمله نظامی این کشور به اوکراین پیامدهایی به همراه دارد».

از سویی دیگر، رشته جزایر آتشفشانی که توسط روسیه کوریل و توسط ژاپن «سرزمین‌های شمالی» نامیده می‌شود، کانون خصومت چند دهه‌ای بین دو کشور است که مانع از امضای پیمان صلح رسمی جنگ جهانی دوم شده است.

مسکو این مجمع الجزایر راهبردی که دریای «اوخوتسک» و اقیانوس آرام را از هم جدا می‌کند  متعلق به خود می‌داند در حالی که توکیو مدعی است که این چهار جزیره متعلق به ژاپن است و در روزهای پایانی جنگ توسط ارتش شوروی سابق  تصرف شد