شهر خبر

اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی در شهرک‌های صنعتی ایران

اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی در شهرک‌های صنعتی ایران

تهران- ایرنا- در دیدار رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بر اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی در شهرک‌های صنعتی ایران در راستای ارتقاء مراودات تجاری تاکید شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این نشست در راستای تداوم برنامه‌های توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور برگزار شد.

رئیس و چهار عضو اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان روز یکشنبه با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با علی رسولیان دیدار و راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آلمان در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط را بررسی کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر ضرورت به‌هم رسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و آلمان به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل برای ارتقاء مراودات اقتصادی میان دو کشور اظهار داشت: ایجاد مرکز تبادل فناوری میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی نیز می‌تواند در راستای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد.

«علی رسولیان» درخصوص ظرفیت‌های این مرکز تبادل فناوری گفت: این مرکز می‌تواند در راستای برگزاری کنفرانس‌های فناوری، جلسات رودرروی تجاری (B2B)، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن به کشور، برگزاری رویدادهای صنعتی و تجاری در ایران و کشورهای همسایه، کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف فنی و حرفه‌ای در راستای به‌هم رسانی کسب و کارهای ایران و آلمان تأثیرات به‌سزایی داشته باشد.

وی با یادآوری این‌که رویکرد دولت سیزدهم، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: در این راستا به دنبال توسعه روابط با کشور آلمان هستیم و توافقات بسیار خوبی نیز در دیدار سال گذشته سفیر آلمان برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌وجود آمد و در این راستا بازدیدهایی از واحدهای تولیدی آلمانی صورت گرفت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ابراز امیدواری برای ارتقاء مبادلات تجاری دو کشور با این‌گونه اقدامات و برنامه‌ها اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی کشورمان نیازمند توسعه فناوری و استفاده از ماشین آلات به‌روز دنیا هستند که شرکت‌های آلمانی در این حوزه می‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

رسولیان ادامه داد: البته کشور ایران نیز بازار بالقوه‌ای دارد و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی و همچنین واحدهای صنعتی مستقر در کشورهای همسایه با استفاده از این بازار به‌عنوان یک پل ارتباطی می‌توانند با شرکت‌های توانمند آلمانی در ارتباط باشند.

وی در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های سفیر ایران در آلمان برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی کشورمان با تکیه بر توانمندی‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو طرف، آمادگی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها را در ۳۰ نوع رشته فعالیت صنعتی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی و همچنین گسترش مراودات با طرف آلمانی در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی و فناوری اعلام کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست با تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان اظهار داشت: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در ایران وجود دارد که اداره و نگهداری ۲۸۹ مورد از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ۶۴ شهرک و ناحیه صنعتی غیردولتی نیز دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

رسولیان با بیان این‌که ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند، افزود: حدود ۹۲ درصد از این واحدها خرد، کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، یعنی شمار کارکنان آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر است.

وی همچنین به طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز اشاره و اضافه کرد: بیش از ۴۷ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست که این طرح‌ها با محوریت بخش خصوصی احداث می‌شوند. بعضی از طرح‌ها در مرحله تخصیص زمین، برخی در مرحله دیوار کشی و ساختمان و برخی دیگر در مرحله نصب ماشین آلات هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اشتغالزایی مستقیم بیش از یک میلیون نفری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بیان کرد: این سازمان به‌عنوان متولی این حوزه، علاوه بر ارائه خدمات زیرساختی و واگذاری زمین، از بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس ۸۵ محور خدمتی حمایت می‌کند.

رسولیان درخصوص برخی از محورهای ارائه خدمات این سازمان به صنایع کوچک نیز توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه‌هایی از جمله آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و اقتصادی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تبلیغات، ایجاد دفاتر تجاری در دیگر کشورها، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانشی شدن واحدهای صنعتی، حمایت‌های مناسبی را به‌عمل می‌آورد.

اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران با محوریت خوشه‌های صنعتی و SMEها

رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران، به‌ویژه در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط گفت: این اتحادیه از سال ۲۰۰۳ با هدف حمایت از SMEها و رشد و توسعه آن‌ها آغاز به کار کرده و در این راستا شبکه ‌سازی مناسبی نیز در آلمان و خارج از این کشور انجام شده است.

مایکل شومان با بیان این‌که اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با ۷۰ کشور دنیا مرتبط است، افزود: این اتحادیه در حوزه‌هایی از جمله آموزش، تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، شبکه سازی و خوشه‌های صنعتی فعالیت دارد.

وی با بیان این‌که یک هزار و ۳۰۰ خوشه کسب و کار در اروپا مشغول فعالیت است، اضافه کرد: حدود یک هزار مورد از این خوشه‌ها در کشور آلمان فعالیت دارند؛ لذا ایجاد ارتباط بین خوشه‌های صنعتی ایران و آلمان، ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتقاء مراودات تجاری دو کشور است.

رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان، شهرک‌های سلامت را نیز ظرفیت دیگری برای ارتقاء مراودات میان دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: این اتحادیه یک مرکز سلامت را در مسکو درحال احداث دارد و ایران به‌عنوان پل ارتباطی می‌تواند در این حوزه ما را به کشورهای منطقه متصل کند.

ضرورت استفاده SMEهای ایران از ظرفیت‌های اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان

در ادامه این نشست، سفیر ایران در آلمان نیز اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان را مجموعه‌ای مترقی و درحال توسعه توصیف کرد و گفت: این مجموعه، جاذبه‌های متنوعی برای ارتباط گیری کسب و کارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

محمود فرازنده، سفر هیأت آلمانی و برگزاری این‌گونه جلسات را مقدمه‌ای برای شناخت هرچه بیشتر طرفین از ظرفیت‌های همکاری مشترک عنوان کرد و افزود: با تعمیق ارتباطی که به‌وجود آمده است، شاهد رشد و شکوفایی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورمان خواهیم بود.

ترویج و توسعه اقتصادی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تعمیق تجارت خارجی، گسترش همکاری‌های بین مشاغل در هر اندازه و اشکال قانونی و نهادهای دولتی و مقامات منطقه‌ای، ترویج اقدامات برای اشتغالزایی، ارتقاء همکاری بین مدارس، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و صنعت، ترویج محیط زیست و ... از جمله اهداف اتحادیه‌ فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) است.

این اتحادیه خدماتی از جمله مشاوره درخصوص بین‌المللی سازی مشاغل و توسعه تجارت خارجی، سازماندهی سفرهای نمایندگان و بازدید از نمایشگاه‌های تجاری، تحقیق و پژوهش در حوزه تجارت خارجی، برگزاری سمینارها و رویدادهای آموزشی، شبکه سازی با استفاده از کارشناسان تجارت خارجی، تبادل تجربه در کمیسیون تجارت خارجی، مشاوره‌های نمایشگاهی، تأمین مالی کسب و کارها و مدیریت سرمایه را ارائه می‌دهد.