شهر خبر

تهران، رکورد دار تعداد واحدهای صنعتی فعال، سرمایه‌گذاری و اشتغال در بهار ۱۴۰۱

تهران، رکورد دار تعداد واحدهای صنعتی فعال، سرمایه‌گذاری و اشتغال در بهار ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: براساس آمار و عملکرد ارائه شده در سه ماهه نخست امسال، رتبه نخست تعداد واحدهای صنعتی فعال و میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد شده مربوط به استان تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "مهدی سیجانی" در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: صنعت نقش بسزایی در آغاز و تداوم رشد اقتصادی در جهان داشته است. وی بیان‌داشت: بسیاری از کشورها تحقق رشد و توسعه پایدار را در سایه صنعتی شدن می بینند، ایران هم برای توسعه و پیشرفت باید صنعتی شدن را در اولویت خود داشته باشد.
سیجانی با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب که "تولید یک جهاد است"، ادامه‌داد: تولیدکنندگان و صنعتگران سربازان جنگ اقتصادی دشمن هستند و با تولید، کار و تلاش  پیروزی با شماست.
وی خاطرنشان‌کرد: استان تهران با حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی فعال (معادل ۶۰ درصد ثبت سفارش کشور) ۴۰۰ هزار واحد صنفی دارای مجوز، ۱۴ درصد از سهم اشتغال و ۲۳ درصد سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن و تجارت استان به نسبت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسوول ادامه‌داد: در استان تهران تعداد ۲۳۰ واحد صنعتی دارای پروانه دانش بنیان با اشتغال بیش از هشت‌هزار و ۶۹۰ نفر فعالیت دارند که به دلیل وجود مراکز آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی و مجاورت  دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط این شاخص در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: وجود ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی و هشت پارک علم و فناوری از مزیت های تهران است.
مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: براساس آمار و عملکرد ارائه شده در سه ماهه نخست سال جاری رتبه نخست تعداد واحدهای صنعتی فعال و میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال  ایجاد شده  مربوط به استان تهران است.

برنامه‌ریزی برای احیای ۲۰۵ واحد راکد
وی افزود: احیای واحدهای راکد (۲۰۵ واحد)، افزایش ظرفیت واحدهای موجود (۴۹۰ واحد) و توسعه و ایجاد واحدهای جدید (۲۶۸ واحد) از جمله برنامه های بخش صنعت، معدن وتجارت استان تهران  در سال جاری است.
سیجانی بیان‌داشت: پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان با تشکیل مستمر و هفتگی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید (تشکیل ۱۳ جلسه کارگروه در چهار ماهه نخست امسال)، بازدید مستمر از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی و بازدید از زیرساخت شهرک‌ها و پیگیری میدانی و حضوری مسائل تولید استان (بیش از ۳۰ واحد صنعتی تاکنون)، مهمترین برنامه سال‌جاری پیگیری و اجرای مصوبه دولت انقلابی در تصویب و ساماندهی صنایع استان تهران  بوده که بیش از نیم قرن  با محدودیت  و مشکلات جدی مواجه بودند.