شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بهزیستی#اهواز

برخورد بهزیستی با خاطیان بدرفتاری با معلولان در اهواز | دو مراقب مرکز احسان اهواز اخراج شدند

دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

سازمان بهزیستی ضمن توضیح درباره فیلم منتشر شده از ضرب و شتم یک توانخواه در مرکز احسان اهواز از برخورد با خاطیان خبر داد.

آزار معلول در اهواز

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «در مرکز احسان اهواز چه خبر است»، هیأتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مرکز توانبخشی غیر دولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد.

مرکز فوق‌الذکر خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولین ذهنی پسرانه بالای ۱۴ سال را دارد.

فیلم مذکور مربوط به چندین ماه قبل است که دو نفر از پرسنل مرکز توانبخشی برای کنترل یکی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیکی با استفاده از لباس کردند.

لازم به ذکر است توانخواه مذکور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علیرغم ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می‌رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نیست و معلول مذکور نیز در حال حاضر در مرکز نگهداری می‌شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچ‌گونه آسیب، کبودی و … ملاحظه نشده است و از نظر جسمی سالم نیست.

همچنین یک نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می‌شود که در سالن کنار حمام برای استحمام آماده شده است.

در همین رابطه بخوانید: 

همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می‌دهد که پنکه‌ای برای آنها روشن شده است که این امر به دلیل این است که این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، کما اینکه مرکز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب است.

لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیأتی با حضور در مرکز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه‌ مراقبت از آنها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر نمودند و همچنین جلسه کمیته نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی استان در محل مرکز و سپس در بهزیستی استان برگزار شد و تصمیمات اولیه اتخاذ گردید.

طبق این تصمیمات دو نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب‌امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم‌گیری معرفی شدند. همچنین مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب‌امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می‌کند. صدور اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی خوزستان نیز انجام شد.

شایان ذکر است نگهداری و کنترل معلولان در مراکز شبانه‌روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می‌باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه کارکنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراکز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هر گونه قصور و تخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

در پایان ضمن تشکر از رسانه‌های محترم به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاک مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همکاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می‌کنند، چه بسا برخی گزارش‌ها پس از بررسی کارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد که در گزارش‌های تصویری و یا مکتوب آمده است.