شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بهزیستی#کودکان

رسیدگی خارج از نوبت بهزیستی به متقاضیان فرزندخواندگی کودکان بیمار­

رسیدگی خارج از نوبت بهزیستی به متقاضیان فرزندخواندگی کودکان بیمار­

مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به زمان نسبتا طولانی برای پذیرش سرپرستی کودکان، سازمان برای متقاضیان کودکان بالای ۵ سال و همچنین کودکان دارای معلولیت یا نیازمند درمان، این امکان را قائل شده که خارج از نوبت به تقاضای آنان رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سعید بابایی مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هر ساله حدود دو هزار کودک برای فرزندخواندگی به خانواده‌ها سپرده می‌شوند، افزود: درحال حاضر بیش از ۳۱ هزار خانواده در مراحل فرزندخواندگی به‌سر می‌برند؛ به عبارتی دیگر در ازای هر کودک قابل واگذاری برای فرزندخواندگی بیش از ۱۵ خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند، اما در مورد کودکانی که دارای معلولیت یا نیازمند درمان هستند، وضعیت به این گونه نیست.
وی درخصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تعداد کودکان بدون سرپرستی که در دوره کرونا به سازمان بهزیستی واگذار شده‌اند نیز گفت: کودکانی بوده‌اند که به هر نحوی به علت فوت والدین تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند، اما هیچ کودکی به علت مرگ ومیرِ ناشی از ویروس ِکرونای والدین خود، وارد مراکز نگهداری بهزیستی نشده است و همه آن‌ها در خانواده‌های نَسبی و سَببیِ خود، ساماندهی شده‌اند و برخی که نیاز به حمایت داشته‌اند مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در کل اولویت، ماندنِ کودک در خانواده زیستی خود است.
بابایی درخصوص بیشترین تقاضا برای فرزندخواندگی ازسوی خانواده‌ها، به تفکیک جنسیت کودکان، افزود: درگذشته بیشتر متقاضیان خواهان کودک دختر بودند، اما درحال حاضر این میزان به ۵۵ درصد کاهش یافته است و تعداد بیشتری از خانواده‌ها دختر و پسر برایشان تفاوتی ندارد که این موضوع نشان از رشد فرهنگی فرزندخواندگی در کشور است.
وی در ادامه درخصوص کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاصِ فاقدِ سرپرست بیان کرد: درحال حاضر حدود هزار کودک و نوجوان دارای معلولیت یا نیازمندِ درمان، در مراکز بهزیستی به سر می‌برند که بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست موثر هستند و متقاضیان اندکی برای فرزندخواندگی آنان اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیرکل کودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور بااشاره به فراخوان بهزیستی برای فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری ومعلولیت، بیان کرد: فراخوان اخیر به‌منظور آگاه‌سازی جامعه برای فرزندخواندگی این کودکان صورت پذیرفته است. به این صورت که متقاضیان ابتدایی می‌توانند علاوه‌بر مراجعه به سامانه ملی فرزندخواندگی به نشانی www.adoption.behzisti.net به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۱۱ نام، نام خانوادگی و استان خود را پیامک بزنند تا همکاران با آن‌ها تماس گرفته و سایر جزییات را برای‌شان تشریح کنند.
بابایی ادامه داد: معمولا خانواده‌هایی به سمت پذیرش کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاص می‌روند که از منظر آمادگی، از آمادگی بالاتری درمقایسه با سایر خانواده‌ها برخوردارند؛ بعضی از این کودکان علاوه بر نیاز مالی برای درمان، نیاز به توجه ویژه والدین دارند.
وی افزود: برخی از این کودکان دارای معلولیت، کودکانی هستند که خانواده، آمادگی روحی و روانی پذیرش‌شان را ندارد و آن‌ها را برای نگهداری به بهزیستی می‌سپارد، و خانواده‌هایی نیز هستند که با حمایت مالی، حاضر به پذیرش دوباره کودک خود شده‌اند، چه بسا اولویت ما قطعا بازگشت کودک به خانواده زیستی خود است.
مدیرکل کودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه خانواده‌هایی که خواهان پذیرش کودکان دارای معلولیت یا نیازمند درمان هستند باید از آمادگی روحی و شرایط مالی مناسب‌تری برخوردار باشند یادآور شد: این چنین نیست که تصور کنیم نگهداری این کودکان توانمندی مالی بسیار بالایی می‌طلبد بلکه آمادگی روحی خانواده برای پذیرش این کودک بیشتر دارای اهمیت است.
به گفته وی بهزیستی آمادگی دارد برای خانواده‌های متقاضی نگهداری این کودکان، تسهیلاتی برای ارتباط درمانی با موسسات خیریه درمانی درنظر گیرد تا کودک بتواند در خانواده مراتب درمانی خود را سپری کند.

انتهای پیام/