شهر خبر

توانمندسازی دانشجویان دانشگاه آزاد با تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای و علوم‌وتحقیقات

توانمندسازی دانشجویان دانشگاه آزاد با تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای و علوم‌وتحقیقات

تهران- ایرنا- سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در راستای اجرای طرح ملی توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، این تفاهم‌نامه با حضور معاونان این واحد دانشگاهی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با هدف توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان در راستای برآوردن نیاز کشور به منابع انسانی کارآمد و دارای تجارب فنی، مهارتی و حرفه‌ای، فراهم‌سازی بسترهای اشتغال مولد دانش آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی طرفین در راستای انجام ماموریت‌ها و تکالیف سازمانی منعقد شد.

جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین ادامه داد: فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در واحد علوم و تحقیقات متناسب با نامگذاری سال ۱۴۰۱، شتاب بیشتری به خود گرفته است. در این دانشگاه تمرکز بر فعالیت دانشکده‌های مهارتی و موضوعی در حوزه‌های مختلف و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی در رشته‌های زیادی صورت می‌گیرد.

دکتر غلامحسین حسینی‌نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز به آموزش هیبریدی (آموزش‌های تلفیقی و فراگیر) اشاره کرد و افزود: بخش مهمی از فعالیت‌ها در آینده باید از رهگذر فعالیت‌های دانش‌بنیان عبور کند تا شاخص مهارت در کنار فعالیت‌های علمی و دانشگاهی نهادینه شود. توام کردن ایام تحصیل با مهارت آموزی، منشاء اشتغال زایی برای کشور خواهد بود.

حسینی‌نیا به طرح نخلستان در این سازمان اشاره کرد و افزود: طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرحی است متناسب با رشته‌هایی که بازارکار مطلوبی برایشان وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات آموزش داده می شود. در کشور ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.

دکتر داود ثمری معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: با توجه به سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تعمیق آموزش دانشگاهی و مهارت آموزی دانشجویان، رویکرد متفاوتی از طریق همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات برای تبدیل شدن به یک مرکز شاخص مهارت آموزی دنبال می شود.

به گفته وی، بر اساس این سند همکاری مجوز تاسیس مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در واحد علوم و تحقیقات صادر می شود و این مرکز در کنار مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات فعالیت خود را آغاز می‌کند.

توانمندسازی دانشجویان دانشگاه آزاد با تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای و علوم‌وتحقیقات

بر اساس این گزارش، تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری نظارت و عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه، همکاری در برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی مشترک، همکاری در چاپ مقالات، همکاری در طراحی و اجرای دوره‌های آموزش مهارتی به صورت مجازی، تهیه فیلم و سایر منابع آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز از جمله موضوعات مطرح شده در مفاد این تفاهم نامه است.

همچنین فراهم‌سازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه در مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و غیردولتی سازمان یا تطبیق آنها با دوره‌های آموزش مهارتی، همکاری در راستای تحقق استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای و اجرای آزمون‌های تعیین صلاحیت شغلی بر اساس ضوابط و مقرارت مربوطه، صدور تاییدیه حضور در دوره‌های آموزشی به صورت مشترک برای مهارت آموزان حسب نیاز و تقاضا از جمله تعهدات عنوان شده در این سند همکاری است.

راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان

در ادامه این مراسم مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با مجوز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و با حضور غلامحسین حسینی نیا و جمشید صباغ‌زاده در این واحد دانشگاهی راه اندازی شد.

این مرکز در راستای اجرای طرح توانمندسازی مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، پیرو مصوبه شورای عالی اشتغال و برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل اجرایی تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاسیس شده است.

این مرکز در محل کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات مستقر شده است.