شهر خبر

برداشت غیرقانونی خاک جنگل های هیرکانی با استفاده از نقاب لایروبی مسیل ها

برداشت غیرقانونی خاک جنگل های هیرکانی با استفاده از نقاب لایروبی مسیل ها

کارشناس محیط زیست اگفت: بسیاری از افراد سودجو با مجوزهای به ظاهر قانونی لایروبی، حجم زیادی از خاکهای جنگل های هیرکانی را برداشت می کنند این درحالیست که طبق قانون برداشت خاک از جنگل ها ممنوع است و به هیچ عنوان نمی توان خاک را از جنگل ها خارج کرد ولی افرادی که در قالب پیمانکار این کار را انجام می دهند از نبود نظارت نهادهای ذی‌صلاح در آنجا سوء استفاده می کنند و محموله هایی از این خاکها را که در خارج از ایران بازار قابل توجه ای دارد برداشت می کنند.

مهدی اسماعیلی بیدهندی کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی با موضوع خاک فروشی از جنگل های شمال کشور اظهار کرد: تصاویری که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده برمی گردد به فرایند لایروبی از آب بندهای استان مازندران، گیلان و استان هایی که جنگل های هیرکانی در آنها گسترش دارد. این آب بندها طی مدت زمانی دچار انباشت لای و رسوبات می شوند سپس برای جلوگیری از تخریب شدن آن ها وحوادثی که ناشی از بارش های با حجم بالا پیش می آید بهیاری ها اقدام به لایروبی کردن می کنند.

وی با اشاره به اینکه آب بندها در مجاورت جنگل ها و روستاهاست بیان کرد: مسیل های واقع در این مناطق طی طول زمان دچار انباشت گل و لای می شود و سپس مجوز لایروبی را برای برطرف کردن این گل و لای دریافت می کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه خاکی که آنجا شکل می گیرد خاک پیت نام دارد عنوان کرد:  این خاک از تجزیه و فساد پذیر شدن جلوگیری می کند. به علت وجود این خاک نوعی خزه و جلبک تشکیل می شود که ارزش غذایی بسیار بالایی برای گیاهان آپارتمانی دارد.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: بسیاری از افراد سودجو با مجوزهای به ظاهر قانونی لایروبی، حجم زیادی از این خاکها را برداشت می کنند این درحالیست که طبق قانون برداشت خاک از جنگل ها ممنوع است و به هیچ  عنوان نمی توان خاک پیت را از جنگل ها خارج کرد ولی افرادی که در قالب پیمانکار  این کار را انجام می دهند از نبود نظارت نهادهای ذی‌صلاح در آنجا سوء استفاده می کنند و محموله هایی از این خاکها را که در خارج از ایران بازار قابل توجه ای دارد برداشت می کنند.

وی درباره روش دیگر برداشت خاک توسط افراد سودجو خاطرنشان کرد: جاده هایی که دسترسی محلی بوده و برای رسیدن به آن آب بند احداث شده و یا جاده هایی که در مجاورت روستاها بوده و افرادی که پیشتر از طریق مجوزهایی که داشتند به صورت قانونی از جنگل بهره برداری می کردند آن جاده را کشیده بودند. آن را تعریض می کنند.

اسماعیلی افزود: افراد از شانه های خاکی جاده شروع میکنند به برداشت خاک و این امر منجر به نمایان شدن ریشه های درختانی می شود که در مجاورت این جاده ها قرار دارد و این نمایان شدن به مرور زمان باعث می شود که درخت دچار مرگ شود و ریشه خشک شده و بعد درخت در اثر یک باد به زمین می افتد و در ظاهر درخت به طور طبیعی خشک شده و افتاده و انسان نقشی نداشته و افراد  از چوب آن درختان استفاده میکنند و به نوعی کار غیرقانونی خودشان را پوشش قانونی می دهند. 

کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه در هر اکوسیستمی حیات گونه های گیاهی و جانوری در گرو یکدیگر است اذعان کرد:  موجوداتی که در چرخه حیات در یک اکوسیستم زندگی می کنند را بررسی کنید، پرندگان آن منطقه حیاتشان به حشراتی وابسته است و آن حشره حیاتشان به گونه های گیاهی که آنجا وجود دارد وابسته است وقتی گونه های گیاهی در منطقه ای از بین رود در آن چرخه حیات گونه های جانوری وابسته به آن گونه گیاهی هم به خطر افتاده و از بین می روند.

وی درباره راهکار جلوگیری از این دست اتفاقات تصریح کرد: لازمه جلوگیری از این اتفاقات نظارت اداره کل محیط زیست استان و اداره کل سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور است و این دو ارگان مسئول باید  بر فعالیت های صورت گرفته و مجوزهایی که در این خصوص صادر می شود نظارت قانونی داشته باشند. به دلیل اینکه منابع طبیعی ما در کشور وسعت زیادی دارد و کمبود تعداد نیروی انسانی برای نظارت ونگهبانی، خیلی از اراضی ما به دور از چشم ناظران قانونی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.  برای کم شدن این مشکلات باید از طریق رسانه ملی و فضای مجازی اطلاع رسانی و آگاهی سازی شود تا شاهد کاهش خطرات زیست محیطی باشیم.

 

انتهای پیام/