شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#ارتش#عراق#ارتش عراق#خاک عراق

ارتش عراق: نظامیان ترکیه را مجبور به خروج از خاک خود می‌کنیم

ارتش عراق: نظامیان ترکیه را مجبور به خروج از خاک خود می‌کنیم

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با اشاره به اعزام نیروهای ارتش و پیشمرگه به مناطق مرزی با ترکیه، گفت که این نیروها، نظامیان ترکیه را مجبور خواهند کرد که خاک عراق را ترک کنند.

به گزارش مشرق، عبدالامیر رشید یارلله رئیس ستاد مشترک ارتش عراق شامگاه امروز یکشنبه (دوم مرداد) خبر داد که نفوذ نظامیان ترکیه در مناطق شمالی عراق افزایش یافته است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از یارالله گزارش داد، نظامیان ترکیه «مناطق زیادی را اشغال کرده‌اند و تعداد مقرهای آنان افزایش یافته و به صد مقر در داخل اراضی اراضی رسیده است».

وی با بیان اینکه این مقرها فاصله اندکی با مناطق «زاخو» و «العمادیه» در دهوک واقع در شمال عراق دارند، تصریح کرد، باید ارتش و نیروهای پیشمرگه به این مناطق بروند و کنترل مناطقی را در دست بگیرند که نیروهای مرزبانی در آن حضور ندارند.

این فرمانده عراقی با تأکید بر اینکه نیروهای ارتش و پیشمرگه باید نیروهای ترکیه را مجبور کنند که این مقرها را ترک کنند و کنترل آن را در دست بگیرند، خاطر نشان کرد: «بین ما و ترکیه، 370 کیلومتر است که در مرزهای منطقه کردستان قرار دارد».

وی گفت که وزارت دفاع عراق و سربازان این کشور در این مناطق هیچ حضور ندارند و «حضور ما در این مناطق، مستلزم کسب مجوزهای رسمی است. نیروهای [دولت] فدرال که در این مناطق حضور دارند، فقط نیروهای مرزبانی هستند که نیروهای هشدار دهنده به شمار می‌روند، نه جنگی».

یارالله با بیان اینکه ترکیه در شمال عراق، پنج پایگاه اصلی دارد، تأکید کرد که در این پایگاهها، بیش از چهار هزار نیروی ترکیه‌ای حضور دارند.

منابع عراقی، چهارشنبه گذشته از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در زاخو در منطقه کردستان عراق خبر دادند.در پی این حمله، ۹ شهروند عراقی کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، پنجشنبه پیش، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد و گفت: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند».

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با گروهک تروریستی پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروهک پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آنکارا ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند. اما در مقابل نیز صدها روستا به دلیل حملات ترکیه در شمال عراق و سوریه خالی از سکنه شده است.

منبع: فارس