شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#روسیه#اوکراین

لاوروف:

کی یف به تعهدات خود در توافق میسنک عمل نکرد

کی یف به تعهدات خود در توافق میسنک عمل نکرد

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که کی یف به تعهدات خود در توافقات مینسک عمل نکرد و اتحادیه اروپا نیز مانع از اقدامات تخریبی اوکراین نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزیر امور خارجه روسیه طی اظهاراتی در مقر اتحادیه عرب در قاهره تاکید کرد که کی یف به تعهدات خود در توافقات مینسک عمل نکرد و در راستای تخریب آن کوشید و اتحادیه اروپا نیز مانع از این اقدام نشد.

لاوروف افزود: چیزی برای مخفی کردن در مورد عملیات خود در اوکراین نداریم و نگرانی‌های امنیتی و مشروع ما تاکید می‌کند که غرب به همسایگی ما سلاح ارسال می‌کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: عملیات نظامی در اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد و از نظر ما پنجره مذاکرات همچنان باز است.

وی عنوان کرد: تضمین‌های امنیتی که خواستار آن بودیم، تضمین کننده امنیت اروپا نیز بود ولی ناتو با گسیل کردن سلاح جنگی به اوکراین به آن پاسخ داد.

لاورف افزود: امیدواریم که توافقنامه صادرات حبوبات که در استانبول امضا شد، موفقیت آمیز باشد، البته تحریم‌های تحمیلی به مسکو مانع از صادرات حبوبات روسیه و حرکت کشتی‌ها در بندرها می‌شود.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: بحران غذا از زمان شیوع ویروس کرونا و به علت اشتباهات کشورهای غربی شروع شد، ما از دبیر کل سازمان ملل انتظار داریم که به تعهدات خود در قبال صادرات حبوبات به روسیه عمل کند.

وی ادامنه داد: غربی‌ها تلاش کردند که بحران صادرات حبوبات اوکراین را با تداوم تحریم‌ها علیه صادرات حبوبات ما حل و فصل کنند، ولی ما در توافق استانبول با آن مخالفت کردیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: در حال حاضر در زمینه مذاکرات یا تداوم عملیات نظامی، توپ در زمین کی یف است، البته تداوم عملیات نظامی به نفع ملت اوکراین نیست، از سرگیری مذاکرات با کی یف بستگی به ولودیمیر زلنسکی و مشاوران او بستگی دارد و ما برای مشکلات و درد و رنج پیش آمده برای مردم اوکراین متأسفیم.

وی در مورد بحران سوریه گفت: باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و این ملت سوریه هستند که در مورد آینده خود تصمیم می‌گیرند.

لاوروف در مورد مسئله فلسطین گفت: ما خواهان گفتگوی مستقیم میان طرف اسرائیلی و فلسطینی بر اساس راه حل دو دولتی هستیم.