شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی#جدید

راشد الغنوشی: برگزاری همه پرسی قانون اساسی تونس «فریبکاری» است

راشد الغنوشی: برگزاری همه پرسی قانون اساسی تونس «فریبکاری» است

رهبر حزب اسلامگرای النهضه تونس برگزاری همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را یک بازی فریبکارانه دانست و گفت: افراد عاقل در این اقدام خام شرکت نمی‎کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید تونس فردا در داخل این کشور برگزار می‎شود و بر اساس قانون امروز سکوت انتخاباتی بر تونس حاکم است و هیچ یک از مخالفان و موافقان حق تبلیغات ندارند.

رهبر حزب النهضه در گفت‎وگو با شبکه تلویزن خصوصی «الزیتونه» تونس که پیش از سکوت انتخاباتی ( دیروز ) پخش شد، با اشاره به در پیش بودن برگزاری همه پرسی پیش نویس قانون اساسی تونس گفت: شرکت در همه پرسی فریب مردم و یک بازی فریبکارانه و حساب شده است و افراد عاقل در یک اقدام خام شرکت نمی‎کنند.

در پیش نویس قانون اساسی جدید تونس ساختار نظامی سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر پیدا خواهد کرد و اختیارات رئیس جمهور افزایش پیدا می‎کند. همچنین نقش پارلمان کاهش و رئیس جمهور نخست وزیر و اعضای هیئت دولت را انتخاب می‎کند و آنان در برابر رئیس جمهور پاسخگو هستند.

در حوزه قضایی انتصاب قضات به دستور رئیس جمهور و به پیشنهاد شورای عالی قضایی انجام خواهند شد. بیشتر احزاب مهم و تاثیرگذار در تونس همه پرسی مزبور را تحریم کرده و معتقدند: قانون اساسی جدید اختیارات گسترده‎ای به رئیس جمهور می‎دهد و بسترهای بازگشت دیکتاتوری به کشور را فراهم می‎کند.

« راشد الغنوشی» با اشاره به فرمان سال گذشته رئیس جمهور تونس در انحلال پارلمان  و اجرای تدابیر استثنایی در این کشور گفت: از زمانی که قیس سعید این فرمان را صادر کرد ( سوم مرداد 1400 ) کشور در بدترین وضعیت خود قرار گرفت و آنچه که در خصوص آزادی و دموکراتیک ( پس از انقلاب 2011 ) به دست آورده بودیم از بین رفت و شاهد هیچ رشد و شکوفایی نبودیم.

رهبر حزب النهضه تصریح کرد: ما نباید انتظار خیر و خوبی از پیش نویس قانون اساسی جدید را داشته باشیم . اگر ما را مخیر کند که بین قانونی که انباشته از دستورات و مفاهیم اسلامی است و قانونی که فاقد آن است اما بر اساس اصول و مبانی دموکراتیک است، ما طرفدار قانونی هستیم که دموکراتیک باشد.

حزب النهضه مخالف پیش نویس قانون اساسی جدید تونس است چراکه آن را فاقد اصول و مبانی دموکراتیک می‎داند و معتقد است این قانون بسترهای لازم را برای حاکمیت دیکتاتوری بر کشور فراهم می‎کند.

رئیس پارلمان منحل شده تونس درباره نیاز کنونی کشورش گفت: اکنون تونس نیاز به یک توافق اقتصادی اجتماعی ( ملی ) دارد تا کشور از بحران فلاکت باری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند خارج شود.

وی با اشاره به سخن اخیر رئیس جمهور تونس مبنی براینکه کشور با خطر جنگ داخلی روبروست، اظهار داشت: ترجمه این سخن آن است که طرفداران قیس سعید می‎توانند به دشمنان سیاسی او حمله کنند.

قرار است همه پرسی قانون اساسی فردا از ساعت 6 صبح شروع و تا ساعت 10 شب ادامه پیدا کند. هیئت عالی مستقل انتخابت تونس اعلام کرده‌ است: مقدمات لازم برای برگزاری این همه پرسی فراهم شده‎ است.

رئیس این هیئت با اشاره به رای گیری از شهروندان تونسی مقیم خارج گفت: همه پرسی پیش نویس قانون اساسی تونس از شنبه هفته جاری در 46 کشور و 289 مرکز و 378 شعبه فرعی برگزار شد.

به نوشته روزنامه تونسی الصباح نیوز، «فاروق بوعسکر» درباره میزان مشارکت تونسی‎ها مقیم خارج در این همه پرسی اظهار داشت: میزان مشارکت در حوزه یک فرانسه حدود 1.9 درصد و در حوزه 2 فرانسه حدود 1.8 درصد، در آلمان 4.5 درصد، ایتالیا 1.2 درصد، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی 3.1 درصد و کشورهای عربی 2.9 در صدر بوده‎ است.

درگیری مسلحانه در لیبی

« نیروی عملیات مشترک»  در لیبی یک گروه مسلح وابسته به دولت منتخب پارلمان لیبی را به متهم کرد به یگان گشتی این نیرو در منطقه «زریق» واقع در غرب شهر مصراته حمله کرده ‎است.

نیروی مشترک نظامی در چارچوب « توافق آتش بس»  لیبیایی‎ها در اکتبر 2020 تشکیل شد. ماموریت این نیرو انجام گشت‎های مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جلوگیری از مهاجرت قانونی ، مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در داخل کشور است.

به نوشته پایگاه خبری « الوسط – لیبیا» نیروی عملیات مشترک با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد: عناصر خارج قانون که فرماندهی آنان به عهده « عبدالله ابوسنینه » و « عبدالباسط ارجوبه » است، به یگان گشت نیروی عملیات مشترک در جاده ساحلی واقع در منطقه زریق مصراته آتش گشودند که در اثر آن چند تن از نیروهای یگان مزبور مجروح شدند.

در این بیانیه آمده است: این حمله با پاسخ شدید نیروهای یگان گشتی مواجه شد به گونه‎ای که عناصر مسلح ( وابسته به دولت منتخب پارلمان ) مجبور شدند در مزارع اطراف متواری شوند.

نیروی عملیات مشترک در بیانیه خود تاکید کرد: این گونه حملات با هدف ایجاد بی ثباتی در کشور صورت می‌گیرد لذا نمی‎توان در برابر آن سکوت کرد

حمله به یگان گشتی نیروی عملیات مشترک در غرب مصراته در حالی صورت گرفته ‎است که پنجشنبه و جمعه اخیر درگیری مسلحانه در طرابلس رخ داد که در جریان آن دست کم 16 نفر جان خود را از دست دادند و 52 نفر هم مجروح شدند.

کارشناسان ناظر بر تحولات لیبی با هشدار نسبت به احتمال افزایش درگیری‎های مسلحانه در این کشور از سیاستمداران و نخبگان لیبیایی خواسته‎اند با همکاری با یکدیگر و اتخاذ تدابیر مناسب، صلح و ثبات را در لیبی حفظ کنند و در مسیر منافع ملی و برگزاری انتخابات سراسری در این کشور گام بردارند.

انتهای پیام/