به گزارش اکوایران، در 4 ماه ابتدایی سال جاری خالص تغییر مالکیت بازار سهام به سمت حقوقی‌ها بوده و در مجموع شاهد خروج پول‌های حقیقی بوده‌ایم.

در 19 روز معاملاتی تیر ماه در تمامی روزها شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در تیر ماه 6 هزار و 812 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 358 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 376 میلیارد تومان پول حقیقی در خرداد ماه کاهش 5 درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین ورود پول حقیقی در تیرماه

در تیرماه نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در معاملات نماد حکشتی 58 میلیارد تومان بوده است. پس از حکشتی، نمادهای ورنا (سرمایه گذاری رنا) و تایرا (تراکتورسازی ایران) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) در رتبه بعدی است و خلیبل، وساپا، شرانل، شلرد، گنگین و غزر در رده‌های بعدی قرار دارند. 

بیشترین خروج پول حقیقی

بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات تیر ماه به شپنا (پالایش نفت اصفهان) اختصاص دارد. بپاس، شستا، دی، فملی، خودرو، فارس، افق، تفارس و شتران نیز در رتبه‌های بعدی هستند.

افت شاخص‌های بازار سهام

همسو با خروج سرمایه حقیقی، شاخص بورس نیز در تیر ماه نزول کرد. با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 471 هزار واحد در آخرین روز کاری تیر، بازدهی بورس در این ماه به منفی 4.4 درصد رسید. شاخص 7 روز صعودی را پشت سر گذاشت و در 12 روز نزول کرد، بدین ترتیب شاخص کل در مجموع 67 هزار و 734 واحد افت کرد.

در فروردین ماه مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام 439 میلیارد تومان بود. این رقم در یک روند صعودی در اردیبهشت ماه به هزار و 295 میلیارد تومان رسید و در خرداد به 7 هزار و 904 میلیارد تومان صعود کرد. اما در تیرماه این رقم کاهش یافت.

بورس