شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#اشتغال#سال گذشته

رشد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در دولت سیزدهم

رشد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد افزایش و سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیلان ۰.۶ درصد کاهش‌یافته است.

به گزارش ایرنا، سهم جمعیت شاغل ۱۵ساله و بیش‌تر فارغ‌التحصیلان آموزشی عالی از کل شاغلان در بهار امسال ۲۶.۶ درصد به ثبت رسیده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۳ درصد بوده است و نشانگر رشد ۱.۳ درصدی افزایش اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان است.

بر اساس این گزارش، سهم جمعیت شاغلان مردان فارغ‌التحصیل ۲۲.۹ درصد رشدیافته که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد رشدیافته است. همچنین جمعیت اشتغال زنان فارغ‌التحصیل ۴۶.۸ درصد در بهار امسال بوده است که نشانگر رشد ۱.۵ درصد است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، سهم جمعیت بیکار ۱۵ساله و بیش‌تر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران در بهار امسال ۳۹.۴ درصد و در بهار سال ۱۴۰۰، ۴۰.۳ درصد است که این امر نشانگر کاهش ۰.۶ درصدی جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل است.

براین‌اساس سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیلان مردان و زنان به ترتیب ۲۷.۱ و ۶۹.۸ درصد گزارش شده است که کاهش بیکاری ۰.۶ درصدی در جمعیت مردان و ۱.۲ درصدی در جمعیت زنان را شاهد بوده‌ایم.

سهم جمعیت بیکار ۱۵ساله و بیش‌تر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران در نقاط شهری ۴۲.۵ درصد در سه ماه امسال ثبت شد که این آمار نسبت بهار سال گذشته که ۴۳.۲ درصد بوده است کاهش ۰.۷ درصدی را نشان می‌دهد، این امار در نقاط روستای کاهش ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در دولت سیزدهم

چتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای دانشجویان با طرح نخلستان و کهاد

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی امر آموزش و ارائه مهارت‌های فنی به همه اقشار جامعه به‌ویژه دانشجویان است.

در دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به نیروی انسانی، رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال صورت‌گرفته است به‌گونه‌ای ظرفیت آموزشی و مهارت‌افزایی در این دولت افزایش‌یافته است.

در همین راستا دو طرح کهاد و نخلستان از سوی این نهاد در حال اجراست، تفاهم‌نامه اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق طرح نخلستان و مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان دانشجویی در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای در همین دولت شد.

این تفاهم‌نامه در راستای اجرای طرح مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حوزه مشاغل و کسب‌وکارهای نوین (موسوم به طرح نخلستان) و باهدف ارتقای ظرفیت اشتغال‌پذیری آنان از طریق اجرای دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوری‌های نوین یا دانش‌بنیان بر اساس استانداردهای مهارت، میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

در طرح نخلستان مهارت‌افزایی ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در نظر گرفته شده است.

طرح کهاد یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای است که در راستای آشنایی دانشجویان با مهارت‌های متناسب با نیاز بازار کار است. این طرح از مجموعه سیاست‌های راهبردی سال ۱۴۰۰ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «توسعه توانایی‌های مهارتی دانش‌آموختگان دانشگاهی» و اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی برای جامعه هدف دانشجویان است.

این دوره‌ها فرصت مناسبی برای دانشجویان مستعد جهت دستیابی به دانش و مهارت لازم پیش از ورود  به بازار کار یا ادامه تحصیل در گرایش‌های میان‌رشته‌ای فراهم می‌کند، بر اساس این طرح، خدمات مهارت‌آموزی به دانشجویان به میزان متوسط سالانه ۲۰ هزار نفر دوره است.

در این طرح دانشجویان معادل ۱۸ واحد دانشگاهی را سه ترم دانشگاهی آموزش دریافت می‌کنند تا هنگام تحصیل یک مهارت را آموزش ببینند و پس از فارغ‌التحصیلی، از آن مهارت در کنار مدرک تحصیلی برای اشتغال استفاده کنند.