شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#سازمان ملل#اوکراین

تحولات اوکراین| غرب روسیه را مسئول حمله به بندر اودسا می‌داند/ اعتراض کی‌یف به سخنان نخست وزیر مجارستان درباره موثر نبودن تحریم‌های ضدروسی

تحولات اوکراین| غرب روسیه را مسئول حمله به بندر اودسا می‌داند/ اعتراض کی‌یف به سخنان نخست وزیر مجارستان درباره موثر نبودن تحریم‌های ضدروسی

در حالی‌که دبیرکل سازمان ملل گزارش مربوط به حملات موشکی به بندر اودسا را ​​محکوم کرده و اجرای توافقات مربوط به صادرات غلات اوکراین را برای همه طرفین الزامی دانسته، وزرای مور خارجه آمریکا و آلمان، روسیه را مسئول حمله به اودسا معرفی می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده حمله صورت گرفته به بندر اودسا را ​​به شدت محکوم کرده و مسئولیت این حمله را بر عهده روسیه می‌گذارد.

 بلینکن یادآور شد که این اقدام تلاش‌ها برای تامین غذا برای گرسنگان در جهان و همچنین اعتبار تعهدات روسیه در قبال توافقنامه صادرات غلات اوکراین را تضعیف می‌کند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز روسیه را مسئول حمله به اودسا دانسته و گفت: حملات بزدلانه موشکی به بندر اودسا نشان می‌دهد که امضای مقامات روسی در حال حاضر اهمیت کمی دارد.

این در حالی است که خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه، روز شنبه تاکید کرد که روسیه هیچ ارتباطی به گلوله باران بندر اودسا ندارد. وی یادآور شد که در تماسی که وزارت دفاع ترکیه با طرف روسی گرفته، مسکو به آنکارا اطمینان داده که این کشور هیچ دخالتی در آنچه در بندر شهر اوکراین رخ داده، نداشته و آنها در حال بررسی کامل این حادثه هستند.

به گفته آکار، در رابطه با این حادثه، وی همچنین با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود و الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساختارهای اوکراین  تلفنی گفتگو کرده است.  وزیر دفاع ترکیه از این مسئله ابراز نگرانی کرد  که این حادثه بلافاصله پس از امضای توافقنامه صادرات غلات در روز جمعه رخ داده است.

روز شنبه، کانال‌های محلی تلگرام در اودسا گزارش دادند که حملات موشکی به یکی از تاسیسات این شهر انجام شده که در نتیجه آن بندر دریایی ظاهراً آتش گرفته است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اطلاعات مربوط به حملات موشکی در بندر اودسا را ​​محکوم می‌کند و اجرای توافقات مربوط به صادرات غلات اوکراینی را برای همه طرفین الزامی دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «دبیر کل به صراحت گزارش‌های مربوط به حملات در بندر اودسا را ​​محکوم می‌کند. همه طرف‌ها تعهدات روشنی برای تضمین انتقال ایمن غلات اوکراینی و محصولات مرتبط به بازارهای جهانی دارند. این محصولات برای مقابله با بحران جهانی غذا و کاهش درد و رنج میلیون‌ها انسان نیازمند حیاتی هستند.»

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که «اجرای کامل توافقات استانبول توسط روسیه، اوکراین و ترکیه اجباری است».

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 لاوروف مواضع روسیه در قبال اوکراین را به اطلاع اتحادیه عرب می‌رساند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه سفر دوره‌ای خود به کشورهای آفریقایی را با دیداری کاری از مصر آغاز می‌کند. لاوروف شب گذشته وارد قاهره شد و امروز با مقامات بلندپایه این جمهوری عربی گفتگو خواهد کرد.

روسیه و مصر به طور مرسوم روابط نزدیکی با یکدیگر دارند دارند. سفر قبلی لاوروف به قاهره در ماه آوریل سال 2021 انجام شد و همتای مصری وی نیز آخرین بار در آوریل سال جاری در راس هیئتی از گروه تماس وزیران اتحادیه عرب برای گفتگو پیرامون اوضاع اوکراین به مسکو سفر کرد.

به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، احتمالاً در جریان تماس‌های فعلی نیز طرفین مجدداً توجه ویژه‌ای به وضعیت اوکراین، از جمله در زمینه تأمین مواد غذایی برای مصر دارند.

مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان است که سالانه بین 11 تا 13 میلیون تن خرید می‌کند که تنها نیمی از نیاز این کشور است. صادرکنندگان اصلی به این کشور عربی-آفریقایی روسیه و اوکراین بودند. درگیری نظامی در اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه زنجیره‌های اصلی تامین غلات را مختل کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه با رسانه‌های آفریقایی در آستانه سفر خود به این قاره، اطمینان داد که روسیه به تعهدات خود در قراردادهای بین المللی، از جمله تامین غذا و کود به کشورهای آفریقایی صادقانه عمل خواهد کرد.

به گفته منابع عرب زبان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد در دیدار با مقامات  اتحادیه کشورهای عربی مواضع مسکو در قبال اوضاع اوکراین را برای آنها تشریح کند.

پولیتیکو از کشته شدن چهار مزدور غربی در دونباس اوکراین خبر داد

نشریه پولیتیکو (Politico) صبح امروز، یکشنبه نوشت که یک شهروند کانادایی، سوئد و دو مزدور دیگر از ایالات متحده که در کنار نظامیان اوکراینی می جنگیدند، در نتیجه حملات تانکهای ارتش روسیه در شرق منطقه دونتسک کشته شدند.

این نشریه با ذکر اسامی مزدوران کشته شده از کانادا و سوئد، یادآور شد که این افراد بخشی از واحدهای عملیات ویژه دفاع ارضی نیروهای مسلح اوکراین بودند که در حین اجرای یک ماموریت در کمین تانک‌های روسی قرار گرفته و کشته شدند.

روز گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا کشته شدن دو تبعه این کشور در شرق اوکراین را تایید کرده بود.

سه برابر شدن پرواز هواپیماهای انگلیسی در نزدیکی مرزهای روسیه

تعداد سورتی هواپیماهای شناسایی و راهبردی RC-135نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در نزدیکی مرزهای روسیه سه برابر افزایش یافته است.  این موضوع در نشریه تخصصی نظامی UK Defense Journalبا استناد به داده‌های وزارت دفاع انگلیس گزارش شده است.

طبق این اطلاعات، در دسامبر سال گذشته، هواپیماهای جاسوسی انگلیسی شش پرواز را در نزدیکی مرزهای روسیه انجام داده و در مارس سال 2022 - این رقم به 18 پرواز رسید و همچنان ادامه دارد.

این روزنامه یادآور شده، چنین ارقامی تعجب آور نیست، زیرا ناتو در حال تلاش برای جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات در خصوص برنامه‌های نظامی روسیه برای عملیات در اوکراین است.

در عین حال، در وزارت دفاع انگلیس به این نشریه گفته شده، این کشور از هواپیماهای آمریکایی برای سوخت گیری RC-135استفاده می‌کند. در این مطلب اضافه شده که طی این هفته نیز هواپیماهای اطلاعات الکترونیکی انگلیسی RC-135به پرواز بر فراز دریای سیاه در نزدیکی سواحل اوکراین ادامه داده و اقدامات نیروهای نظامی روسی را زیر نظر دارند.

اوکراین نخست وزیر مجارستان را به "تبلیغات به نفع روسیه" متهم کرد

اولیگ نیکولینکو، دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که اظهارات ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در خصوص بی فایده بودن تحریم‌های ضد روسی، نمونه‌ای از تبلیغات به نفع روسیه است.

این دیپلمات شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «این سخنان که تحریم‌ها مسکو را تکان هم نداده است، نمونه کلاسیکی از تبلیغات به نفع روسیه است. مسلم است که تحریم‌ها موثر هستند، آنها توانایی ماشین نظامی روسیه برای انجام "عملیات ویژه" علیه اوکراین به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین همچنین درخواست نخست وزیر مجارستان برای توقف ارسال تسلیحات به اوکراین، به این بهانه که ظاهراً این کار به شکست روسیه کمکی نمی‌کند، را محکوم کرد. وی افزود: «اگر تحریم‌ها و ارسال سلاح‌ها بی‌اثر بودند، کرملین از منابع عظیم برای بی‌اعتبار کردن این اقدامات استفاده نمی‌کرد و دائما سعی نمی‌کرد تا جلوی آنها را بگیرد».

نخست وزیر مجارستان پیش از این روز شنبه گفت که این احتمال وجود دارد که رویدادهای اوکراین به سلطه غرب پایان دهد و نظم جهانی چند قطبی در حال به در کوبیدن است. به گفته وی، استراتژی غرب در قبال اوکراین مانند خودرویی است که لاستیک‌های هر چهار چرخ آن پنچر شده باشد. به عقیده وی، تحریم‌های غرب نتوانسته مسکو را تکان بدهد (تأثیری بر آن نگذاشته)، در حالی‌که اروپا تا به امروز چهار دولت خود را از دست داده و در یک بحران اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است.

سیاستمدار اوکراینی از برنامه واشنگتن برای "حذف" زلنسکی خبر داد

ایلیا کیوا، نماینده سابق پارلمان اعلای اوکراین (رادا)  روز شنبه اعلام کرد که کشورهای غربی مرحله جدیدی از اقدامات را در آماده سازی افکار عمومی برای حذف فیزیکی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آغاز کرده‌اند.

این سیاستمدار اوکراینی یادآور شد که اخیراً رسانه‌های آمریکایی و اروپایی به طور فزاینده‌ای نسبت به وضعیت سلامت رهبر اوکراین ابراز نگرانی می‌کنند. به گفته وی، چنین لفاظی‌هایی نشان داده که آنها مایل هستند تا زلنسکی را از عرصه رهبری اوکراین حذف کنند.

این نماینده سابق پارلمان در پایان گفت: اگر آمریکایی‌ها علنا ابراز ​​نگرانی می کنند، بدین معنی است که تصمیم درباره حذف زلنسکی گرفته شده است.

روز جمعه سخنگوی مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری اوکراین، انتشار برخی اطلاعات مبنی بر اینکه ولادیمیر زلنسکی مشکلات جسمانی جدی پیدا کرده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد، را تکذیب کرد.

رسانه‌ها نام سفیر آینده اوکراین در آلمان را فاش کردند

شبکه تلویزیونی آلمانی RTLشب گذشته، شنبه، به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده که جانشین آندری ملنیک، سفیر آلمان در اوکراین، آلکسی ماکی‌یف، دیپلمات اوکراینی خواهد بود. طبق این اطلاعات، وزارت امور خارجه آلمان تا دو هفته دیگر به طور رسمی از این موضوع مطلع خواهد شد.

ماکی‌یف 47 ساله در سال 1996 به عنوان دیپلمات شروع به کار کرد و به زبان آلمانی و انگلیسی مسلط است. او در سال‌های 2014 تا 2020 مدیر سیاسی وزارت امور خارجه اوکراین بود و همچنین در سفارتخانه‌های این کشور در سوئیس و آلمان کار می‌کرد.

در اوایل ماه جولای، مشخص شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، آندری ملنیک را از سمت سفیری این کشور در آلمان برکنار کرد. علاوه بر او، سفرای این کشور در مجارستان، جمهوری چک، نروژ و هند نیز برکنار شدند. وی اخراج سفرای اوکراین را به یک اقدام چرخشی دیپلماتیک توضیح داد.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/