شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

دخالت وقیحانه مکرون در امور داخلی ایران ! + جزئیات

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است اما تهران باید به تعهداتش بازگردد، در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور امنیتی و داخلی ایران، از تهران خواست که چهار تبعه فرانسوی بازداشت شده در این کشور را آزاد کند.

دخالت وقیحانه مکرون در امور داخلی ایران ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی‌رغم کارشکنی‌های دولت‌های غربی به سردمداری آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، برخی مقامات این کشورها همچنان بر لزوم احیای برجام تاکید دارند.

کاخ الیزه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «سید ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود گفته احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است اما تهران باید به تعهداتش بازگردد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور امنیتی و داخلی ایران، از تهران خواست که چهار تبعه فرانسوی بازداشت شده در این کشور را آزاد کند.

طبق این گزارش، وی همچنین از توقف چند ماهه و عدم پیشرفت در ادامه دادن مذاکرات وین، انتقاد کرد.

پیش از این، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرده بود اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد. 

در مدت چند ماهی که از دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه‌ای آنها همواره سعی داشته‌اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفت‌وگوهای وین است و سرعت گفت‌وگوها تابع تنها اقدامات ایران است.

این در حالی است که در هفته‌های آغازین شروع به کار دولت بایدن، زمانی که تصور می‌شد او بر اساس وعده‌های انتخاباتی‌اش ممکن است سریعاً آمریکا را به برجام بازگرداند مقام‌های او در موقعیت‌های مختلف از جمله در جلسات تأیید صلاحیت مجلس سنا بارها این موضع را تکرار کردند که واشنگتن با نقطه بازگشت به برجام فاصله زیادی دارد.

از آن گذشته، دولت جو بایدن در مدت ۱۹ ماهی که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد با بحث‌هایی مانند «چه کسی اول باید به برجام برگردد» و «ضرورت مذاکره برای رسیدن به توافق قوی‌تر و طولانی‌تر» و زمان را برای ورود به برجام تلف کرد و اکنون قصد دارد با بازی مقصرنمایی، این تقصیر را گردن ایران بیندازد.

تحلیلگران همچنین می‌گویند سرعت مذاکرات وین را نمی‌توان تابع اقدامات تنها یک طرف دانست بلکه هر طرفی باید به سهم خود گامی برداشته و متقابلاً از طرف دیگر هم بخواهد که کاری انجام دهد.

منبع: فارس