شهر خبر

شعبانیان: منتقدان والیبال به عملکرد خود نگاه کنند/ برخی حتی بازیکن‌سازی هم نکرده‌اند

شعبانیان: منتقدان والیبال به عملکرد خود نگاه کنند/ برخی حتی بازیکن‌سازی هم نکرده‌اند

تهران- ایرنا- سرمربی تیم والیبال نوجونان دختر گفت: منتقدانی که عنوان کردند سنتی کار می‌کنم، کدام یک از آنها به اردوی نوجوانان یا حتی رده‌های دیگر یک بازیکن برای تست معرفی کردند. آنها بهتر است به عملکرد خود نگاه کنند.

میترا شعبانیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در واکنش به انتقاد برخی به شیوه اداره تیم والیبال نوجوانان دختر، اظهار داشت:  با انتقاد برخی که عنوان کردند شیوه سرمربی‌گری من در تیم ملی سنتی است، موافق نیستم زیرا با شرایط و اصول تمرینی جدید پیش می‌رویم و سبک تمرینی ما مانند دوران قبل نبود. بازیکنان نوجوان هر سه رده پایه، اعتقاد دارند که نحوه تمرینات تغییر کرده است. تمام تلاشم این بود تا بازیکنان با والیبال نوین تمرین کنند.

وی افزود: حتی ناظر فنی مسابقات قهرمانی آسیا عنوان کرد که سبک بازی تیم نوجوانان بسیار تغییر و پیشرفت کرده و مشکل تکنیک نداریم. مشکل والیبال زنان این است که هنوز بازیکنان از نظر روانی به خودباوری نرسیده‌اند.

سرمربی تیم والیبال نوجوانان دختر با اشاره به اینکه در والیبال ایران، تیم ملی برای باشگاه‌ها بازیکن‌سازی می‌کند، گفت: تا زمانی که این چرخه برعکس باشد والیبال زنان ایران رشد نمی‌کند. باشگاه‌ها باید به تیم ملی بازیکن بدهند. نه آنکه ما در تیم ملی تکنیک‌های آنها را اصلاح کنیم و تازه به آنها والیبال را آموزش دهیم. تیم ملی والیبال آمریکا لیگ ندارد؛ اما بسیار پرقدرت است زیرا بازیکنان در مدارس یا دانشگاه، آموزش می‌بینند نه آنکه بازیکنان به تازگی در اردو به تکنیک‌های والیبال آشنا شوند.

وی یادآور شد: برخی از کارشناسان مغرضانه در مورد من صحبت می‌کنند؛ آنها اعتقاد دارند که من سنتی کار می‌کنم. زمانی این انتقادها را می‌پذیرم که آنان ۲ بازیکن به تیم ملی معرفی کنند که مشکل تکنیکی نداشته باشند. 

شعبانیان اضافه کرد: بسیاری از آموزش‌ها اشتباه است و هنوز در اردوها باید به بازیکنان تکنیک اصلاح دست و پا را آموزش دهیم و زمان زیادی را باید صرف این موضوع کنیم. باید روی آمادگی روحی بازیکنان هم کار شود. دیدم که بسیاری از بازیکنان در مسابقات آسیایی خود را دست کم می‌گیرند زیرا از نظر روحی اصلاح نشده‌اند.

وی تاکید کرد: در مسابقات قهرمانی آسیا برای نوجوانان فیلم‌های بازی‌ها و حتی شادی بعد از کسب امتیاز و خیلی از مسائل دیگر را نمایش می‌دهیم؛ اما مشکل اصلی والیبال زنان از ریشه است. شاید یکی از دلایل آن کم بازی کردن دختران والیبالیست کشورمان و نداشتن خودباوری باشد. دختران هر چقدر بیشتر بازی کنند راحت‌تر می‌توانند در شرایط مسابقه خود را از استرس دور کنند.

شعبانیان گفت: در والیبان زنان لیگ رده‌های سنی نوجوانان و جوانان نداریم و فقط لیگ بزرگسالان داریم. بازیکنان رده‌های پایه هر سال در نهایت یک بار به ندرت در پست‌های خود بازی می‌کنند و اگر به لیگ برتر هم بروند بازیکن ذخیره خواهند شد. اما شرایط جوانان بهتر است اما نوجوانان از خانه و مدرسه خود در مسابقات محلی که در سطح پایین تری است، وارد تیم نوجوانان می‌شوند. نکته جالب این است که ما منتقد زیادی در والیبال داریم؛ اما بیشتر منتقدان ۲ بازیکن به تیم ملی نفرستادند.