شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی#آفریقا#مخالفان

سرکوب مخالفان همه پرسی قانون اساسی در تونس/ ۵۰ کشته و زخمی در درگیری طرابلس

سرکوب مخالفان همه پرسی قانون اساسی در تونس/ 50 کشته و زخمی در درگیری طرابلس

سرکوبی تجمع تونسی‎ها مخالف برگزاری همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید، ۵۰ کشته و زخمی در جریان درگیری مسلحانه در طرابلس و سفر دو وزیر رژیم صهیونیستی به مغرب طی هفته جاری از جمله خبرهای آفریقا هستند.

به گزارش گروه بین‎الملل خبرگزاری تسنیم، پلیس و نیروهای امنیتی تونس تجمع شهروندان این کشور در مخالفت با برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید تونس را سرکوب کرد.

در پیش نویس قانون اساسی جدید تونس ساختار نظامی سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر پیدا خواهد کرد و اختیارات رئیس جمهور افزایش پیدا می‎کند. همچنین نقش پارلمان کاهش و رئیس جمهور نخست وزیر و اعضای هیئت دولت را انتخاب می‎کند و آنان در برابر رئیس جمهور پاسخگو هستند.

در حوزه قضایی انتصاب قضات به دستور رئیس جمهور و به پیشنهاد شورای عالی قضایی انجام خواهند شد. ییشتر احزاب مهم و تاثیرگذار در تونس همه پرسی مزبور را تحریم کرده و معتقدند: قانون اساسی جدید اختیارات گسترده‎ای به رئیس جمهور می‎دهد و بسترهای بازگشت دیکتاتوری به کشور را فراهم می‎کند.

سه روز مانده به برگزاری همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید تونس ( 25 ژوئیه ) شماری از شهروندان این کشور با طی کردن خیابان‎های پایتخت در مقابل ساختمان « تئاتر شهر » تونس تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

به نوشته روزنامه تونسی « الصباح نیوز»، ساعت‌ها قبل از برگزاری تظاهرات و تجمع اعتراض آمیز ساکنان پایتخت، پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان‎های منتهی به تئاتر شهر حضور گسترده‎ای پیدا کردند و موانعی را در مسیر تظاهرات شهروندان تونسی ایجاد کردند اما مخالفان برگزاری همه پرسی 25 ژوئیه خود را به مقابل تئاتر شهر رساندند و شعارهای در مخالفت با برگزاری همه پرسی سردادند و خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی شدند.

شهروندان تونسی دست نوشته‎هایی با خود به همراه داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود« نه به همه پرسی ، نه به تفرقه » « بیعت است نه همه پرسی » همچنین شعار می‎دادند « نه ترس، نه بیم، خیابان در دست ملت است» « همه پرسی نمایش است و ملت قربانی است» « نه به بازگشت دیکتاتوری ، ملت خواهان دولت مدنی است»

این تظاهرات و تجمع اعتراض آمیز که به دعوت شماری از تشکلات مدنی و جوانان تونس برگزار شده بود با سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی روبرو شد.  پلیس برای پراکنده کردن مخالفان همه پرسی 25 ژوئیه از گاز اشک آور استفاده و شماری از تظاهرات کنندگان را بازداشت کرد.

در همین حال، جبهه نجات ملی که متشکل از احزاب، سیاستمداران مستقل و فعالان سیاسی مخالف اقدام رئیس جمهور تونس است با انتشار بیانیه‎ای از مردم این کشور  خواست امروز ( شنبه ) در پایتخت تونس تظاهرات کنند.

50 کشته و زخمی در درگیری طرابلس

سخنگوی فوریت‎های پزشکی لیبی از کشته شدن 16 نفر در درگیری‎های اخیر طرابلس خبر داد و گفت: در بین کشته شدگان 6 شهروند لیبیایی به چشم می‌خورد.

درگیری طرابلس از شامگاه پنجشنبه تا روز جمعه ( دیروز ) میان سرویس مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته و گردان « انقلابیون طرابلس» رخ داد و دو طرف از سلاح‎های سبک و نیمه سنگین استفاده کردند.

این درگیری پس از آن شکل گرفت که سرویس مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته یکی از اعضای گردان انقلابیون طرابلس را دستگیر کرد. درگیری مزبور به قدری شدید بود که تعداد زیادی از ساکنان شرق طرابلس مجبور شدند شبانه خانه خود را ترک و به مناطق امن تر پناه ببرند.

به نوشته پایگاه خبری الوسط لیبیا، سخنگوی فوریت‎های پزشکی لیبی با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: جدیدترین آمار مربوط به درگیری‎های اخیر طرابلس 16 کشته  و 34 مجروح است که در بین کشته شدگان پیکر 6 شهروند به چشم می‎خورد.

سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی نیز از توافق درخصوص آتش بس و توقف درگیری‎های مسلحانه در طرابلس خبر داد و گفت: پس از رایزنی « محمد منفی»  رئیس شورای ریاستی و «عبدالحمید دبیبه»  نخست وزیر دولت وحدت ملی، سرویس مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته با توقف درگیری‎ها موافقت کرد.

وی درباره اصول و مبانی توافق آتش بس در طرابلس جزئیات بیشتری فاش نکرد اما مقامات نزدیک به سرویس مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته گفتند: ساختمان مرکزی گردان انقلابیون طرابلس که توسط این سرویس تصرف شده دیگر به این گردان باز نخواهد گشت و این یکی از شرواط آتش بس است.

به دنبال درگیری اخیر در طرابلس، رئیس شورای ریاستی و فرمانده عالی نیروهای مسلح لیبی یک نشست اضطراری با سرتیپ « محمد حداد»  رئیس ستاد مشترک در دولت وحدت ملی و « بدرالدین تومی»  وزیر کشور این دولت برگزار کرد و از آنان خواست بر روند اجرای آتش بس در طرابلس نظارت داشته باشند. در این نشست محمد منفی،  دادستان کل نیروهای مسلح را مامور کرد تا نقش آفرینان درگیری اخیر طرابلس را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

سفر 2 وزیر اسرائیلی به مغرب

دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در مغرب از سفر دو وزیر این رژیم به رباط طی روزهای آینده خبر داد.

این دفتر درببانیه خود اعلام کرد: «عیساوی قریج » وزیر همکاری منطقه‎ای و «جدعون ساعر»  وزیر دادگستری اسرائیل طی روزهای آینده به مغرب سفر می‎کنند.

به گزارش خبرگزاری الروسیا الیوم، دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در رباط تاکید کرد: در سفر جدعون ساعر توافقنامه همکاری قضایی مهمی میان تل آویو و رباط امضاء خواهد شد و وزیر دادگستری اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) با مقامات بلندپایه مغربی دیدار و گفت‎وگو خواهد کرد.

در بیانیه دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در رباط آمده است: عیساوی قریج وزیر همکاری منطقه‎ای یکشنبه هفته جاری وارد مغرب می‌شود و دیدار او از این کشور تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت و طی آن نشست‎های رسمی با وزیران و مقامات بلندپایه دولت رباط برگزار خواهد کرد.

قرار است وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی دوشنبه هفته جاری وارد مغرب شود و دیدار او از این کشور تا پنجشنبه هفته جاری طول خواهد کشید.

دیدار این دو وزیر رژیم صهیونیستی پس از آن صورت می‎گیرد که رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم هفته گذشته با وزیر دفاع و مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی مغرب دیدار و گفت وگو کرد. در جریان دیدار سه روزه « اویو کوخاوی » از مغرب،  دو طرف توافقنامه انجام پروژه‎های مشترک در زمینه صنایع نظامی را امضاء کردند.

مغرب و رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا در دسامبر 2020 توافقنامه عادی سازی روابط امضاء کردند که با مخالفت گسترده مردم و احزاب سیاسی مغرب روبرو شد اما دولت رباط به این اعتراض‎ها توجهی نکرد و همکاری‎های خود را در زمینه‎های نظامی، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و.... با رژیم صهیونیستی گسترش داد.

انتصاب یک زن به ریاست امنیت کشور الجزایر

مدیر امنیت ملی الجزایر برای اولین بار در تاریخ پلیس این کشور از انتصاب یک زن به سمت ریاست امنیت کشور خبر داد.

به نوشته روزنامه الجزایری « خبر امروز» در مراسم جشنی که به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس پلیس الجزایر در مدرسه عالی پلیس « علی تونسی» برگزار شد، « فرید بن شیخ » مدیر امنیت ملی با تقدیر از نقش فعال زنان در پلیس الجزایر گفت: در چارچوب به عهده گرفتن سمت‎های مهم توسط زنان برای اولین بار در تاریخ پلیس الجزایر، خانم سرتیپ « خدیجه قوادری بوجلطیه » به سمت ریاست امنیت کشور منصوب شد.

در این مراسم که وزیر کشور الجزایر به همراه نمایندگان رئیس جمهور این کشور حضور داشتند، فرید بن شیخ افزود: سه زن به عنوان معاون خانم سرتیپ بوجلطیه انتخاب شدند و برخی زنان فعال در پلیس تا سطح مدیریت ارتقای مقام یافتند.

وزیر کشور الجزایر نیز در این مراسم با قدردانی از پلیس این کشور  گفت: دستاورد پلیس در مبارزه با اشکال مختلف تروریسم بسیار خوب و مثبت است.

انتهای پیام/