شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#بازارهای جهانی

ایبِنا بررسی کرد؛

سوت پایان قرمزپوشی بورس با آغاز مرداد زده می‌شود؟ 

بورس

به نظر می‌رسد اگر بازارهای جهانی دچار مشکل خاصی نشود، بازار سرمایه در این ماه روند مثبتی داشته باشد که این پیش بینی به این دلیل است که در فصل مجامع عملیات خارج از بازار سرمایه را شاهد هستیم و اکثر سهام‌داران درگیر برگزاری مجامع هستند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بورس تهران امروز، اولین روز مرداد ماه معاملات سبزرنگی را آغاز کرده است که به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه این روند نسبی مثبت ادامه دار خواهد بود و به این ترتیب شاهد یک آغاز خوب در دومین ماه گرمترین فصل سال هستیم.

هرچند در روزهای تیرماه شاهد خروج پول‌ کدهای حقیقی بودیم اما یکی از نکات مثبت امروز بازار سرمایه، ورود پول بود که نویدبخش بورس سبزپوش در مردادماه است. در واقع تیرماهی که گذشت، ماه چندان خوبی برای بورسی‌ها نبود به طوری که میانگین ارزش معاملات به زیر ۴هزار میلیارد تومان سقوط کرد و بیش از ۷هزار میلیارد تومان سرمایه نیز از بازار خارج شد اما شروع مرداد با این روند مثبت می‌تواند شرایط را برای صعود در روزهای آینده هموار کند.

امروز در نخستین روز از مردادماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس در نیم ساعت ابتدایی معاملات ۰.۳۱ رشد داشته و شاخص هم‌وزن نیز بازدهی مثبت ۰.۲۳ درصد را به ثبت رساند. در نهایت نیز شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود ۱۶۰۰ واحدی بسته و در محدوده یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم‌وزن نیز با رشدی ۸۷۵ واحدی به محدوده ۴۰۴ هزار واحدی رسید.

باوجود اینکه شاخص کل بورس از ساعات ابتدایی امروز با روند مثبت آغاز به کار کرد اما با توجه به اینکه هنوز بسیاری از نمادهای بزرگ بسته هستند رشد کم‌رمق اما امیدوارکننده ای را ثبت کرده است که البته به گفته تحلیلگران بازار، طی روزهای آتی به مرور با بازگشایی این سهام، ارزش معاملات نیز به اعداد قبلی و احتمالا بالاتر از میانگین ماه گذشته بازمی‌گردد. 

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه دو دلیل مهم و اساسی را در صعود بورس مردادماه دخیل می دانند که البته عوامل دیگری در این میان وجود دارد که حائز اهمیت است و پای دولت را تا حدودی به ماجرا باز می‌کند که البته دخالت محسوب نمی‌شود و نقش تسهیل‌گری دولت را پررنگ می‌کند؛ از اجازه ندادن بالارفتن نرخ بین بانکی گرفته تا تغییر حقوق دولتی معادن. 

نخستین دلیل، اعلام صورت‌های مالی فصلی است که از هفته گذشته به مرور منتشر شد و حاکی از وضعیت خوب شرکت‌هاست که البته شرایط برای همه یکسان نیست و شاهد دودستگی در معاملات بازار امروز هم بودیم؛ اما به هرحال گزارش‌های خوب بسیاری از شرکت‌ها، جو مثبتی را در کلیت بازار ایجاد کرده است.

دلیل دیگر که امید به مرداد را بیشتر می‌کند، بازگشایی سهام بزرگ در روزهای آتی و پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه است که این شرکت‌ها اکثرا سودآوری قابل قبولی در سال مالی گذشته داشتند و اکثرا درصد بالایی از سودهای خود را نیز بین سهامداران تقسیم خواهند کرد.

در همین باره، حسین عبدی، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش‌های سه ماهه برخی از شرکت‌های منجر به خوش‌بینی به بازار سهام شده است، گفت: به‌احتمال زیاد تک سهم‌ها و سهام شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی در موقعیت مناسب قرار دارند و گزارش‌های خوبی را ارائه می‌دهند، موردتوجه بازار خواهند بود.

به گفته وی، با وجود کم‌حجم بودن  معاملات این بازار اما وضعیت بازار بهتر از ماه‌های گذشته ارزیابی می‌شود، گزارش‌های سه ماهه برخی از شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و نیز معدنی منجر به خوش‌بینی برخی از سهامداران نسبت به بازار شد که به دنبال سهام شرکت‌های بنیادی بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر دولت برخی از اقدامات را در دستور کار قرار دهد و زمینه بهبود فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را فراهم کند، مردادماه فصل بهتری برای سرمایه‌گذاران خواهد بود اما در کل با توجه به ابهامات حاکم شده در بازار نمی‌توان در انتظار افزایش حجم معاملات و تحت تاثیر قرار گرفتن روند معاملات بازار بود. 

انتظاراتی که محقق شد

برخی کارشناسان براین باورند که انتظارات از صورت‌های مالی همانطور که پیش‌بینی می‌شد بود که همین مسائل می‌تواند حال بورس را دست‌کم به صورت مقطعی هم که شده بهبود بخشد که البته این انتظار که گزارش‌های شرکت‌ها بتواند حال بورس را برای طولانی مدت و در همه گروه‌ها خوب کند خیلی هم واقع‌گرایانه نیست. 

در همین باره محمد نوربخش، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: گزارش صورت مالی در برخی گروه‌ها مثبت می‌شود و مثلا گزارش‌ها در گروه پالایشی مطابق انتظارات بسیار عالی بود اما سخت است که در کوتاه مدت به این فرآیند برسیم.

وی ادامه داد: بازار در برخی گروه‌ها به خصوص سهم‌های بزرگ و DPSها مثبت خواهد شد اما اگر می خواهیم سبزپوشی ادامه دار باشد و موج مثبتی در بازار ایجاد شود؛ نیازمند کمک عوامل دیگری هم خواهیم بود. 

نوربخش افزود: نخستین مورد اینکه نرخ بهره بین بانکی رشد نداشته باشد و به در همین محدوده ۲۱ درصد محدود شود. 

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: از طرفی بازار از دولت می‌ترسد که در فرآیند شرکت‌ها دست ببرد ضمن اینکه رئیس جمهور هم مدام از عدم تغییر فرمول حقوق دولتی معادن می گوید که این مسائل برای بازار سنگین است. در نتیجه اگر این مسائل حل شود بازار روند مثبتی خواهد داشت. 

از بازارهای جهانی تا سهم بسته برخی شرکت‌ها

یکی از نگرانی‌های بورس در این هفته را می‌توان به بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها نسبت داد. روز چهارشنبه هفته آینده نشست بعدی فدرال رزرو برای افزایش دوباره نرخ بهره برگزار می‌شود و انتظارات از افزایش ۰.۷۵ درصدی صحبت می‌کنند اما طبق برخی اظهارات ممکن است که فدرال رزرو برای کنترل تورمی که بیش از انتظار بوده است، این نرخ را یک درصد افزایش دهد و این موضوع می‌تواند بازارها را با پنیک جدی همراه کند.

هرچند بازارهای جهانی امروز و فردا بسته هستند و از دوشنبه کار خود را از سر می‌گیرند اما نگاه معامله‌گران به همین موضوع می‌تواند همچنان فاز احتیاط را در بازار ادامه‌دار کند.

در همین باره همایون دارابی؛ دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا نقش وضعیت بازارهای جهانی در تداوم شروع سبز بورس در ماه مرداد را حائر اهمیت دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر بازارهای جهانی دچار مشکل خاصی نشود، بازار سرمایه در این ماه روند مثبتی داشته باشد. او روند پیش رو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این پیش بینی به این دلیل است که در فصل مجامع عملیات خارج از بازار سرمایه را شاهد هستیم و اکثر سهام‌داران درگیر برگزاری مجامع هستند و شرکت‌ها هم عموما معطوف به تهیه صورت‌های مالی هستند. 

دارابی ادامه داد: بعد از فصل مجامع به دلیل انتقال اطلاعاتی که به مجمع صورت گرفته؛ گزارش سه‌ماهه‌ و گزارش عملکرد تیرماه که در کدال منتشر می‌شود؛ یک تغییرات ناشی از اطلاعات منتشره را در بازار شاهد هستیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: ۳۰درصد شرکت‌ها هم معمولا در دوهفته آخر تیرماه مجامع را برگزار می‌کنند که این بار اطلاعاتی به مرداده منتقل می‌شود و در روزهای آتی بازگشایی‌ها را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین باید دید درروزهای آتی این انتظار مثبت محقق خواهد شد یا خیر.

وی در پایان با اشاره به اقدامات دیگری که برای تداوم سبزپوشی بورس نیاز است، گفت: مهم‌ترین موضوع حال حاضر وضعیت خاص گروه پالایشی و خودرویی است. همچنین درخصوص قیمت‌گذاری دستوری که در صنایع مختلف انجام می‌شود هم اگر دولت این فرآیند را کنار بگذارد و قولی که در طرح ۱۰ماده‌ای داده بود که نرخ بهره بین بانکی از ۲۰درصد بالاتر نرود را عملیاتی کند شاهد ادامه سبزپوشی بورس خواهیم بود.