شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یزد
در صورت عدم تامین آب استان؛

هشدار نسبت به حذف نام یک استان از نقشه جغرافیای کشور

کدخبر: 510065
اقتصادنیوز: استاندار یزد با بیان اینکه اقدامی مهمتر از حل دغدغه ها و مسئله آب استان وجود ندارد، گفت: در صورت عدم انجام اقدام اساسی در حوزه آب، در 50 سال آینده نامی از یزد در جغرافیای کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مهران فاطمی استاندار یزد در آیین اختتامیه جشنواره سپاس آب با اعلام خبر بهره برداری از خط پدافندی انتقال آب یزد در دهه اول مردادماه سالجاری افزود: یکی از اقدامات اساسی در حوزه تامین آب استان، اجرای خط دوم انتقال آب از دریای عمان به مرکز استان است که اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این خط آبی 110 هزار میلیارد تومان است که با توجه به عدم امکان تامین این مبلغ از طریق منابع دولتی، پیشنهاد اختصاص یک معدن به اجرای این خط ارائه شد.

استاندار یزد با بیان اینکه در کنار تامین منابع آبی برای استان، باید توجه ویژه به مدیریت مصرف آب شود، گفت: در صورت عدم انجام اقدام اساسی در حوزه تولید و مدیریت مصرف آب، در 50 سال آینده نامی از یزد در جغرافیای کشور وجود نخواهد داشت.

فاطمی آب را مهمترین مسئله استان دانست و با بیان اینکه اقدامی مهمتر از حل دغدغه ها و مسئله آب استان وجود ندارد، اظهار داشت: آینده و حیات یزد وابسته به آب است و در صورت عدم انجام اقدام اساسی در این حوزه، در 50 سال آینده نامی از یزد در جغرافیای کشور وجود نخواهد داشت.

استاندار یزد با اشاره به شرایط آب وهوایی و اقلیمی استان، خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاش در زمینه تولید منابع آب، باید مدیریت مصرف این منبع لایزالِ تجدیدناپذیر ارزشمند در راس امور قرار گیرد تا در این شرایط سخت، دچار مشکل کم آبی و بی آبی نشویم.

مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به عزم جدی استان برای حل مسائل و دغدغه های آبی استان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین اقدامات در حال انجام در این راستا، اجرای خط پدافندی انتقال آب از خط خلیج فارس به چادرملو، به مخزن شحنه یزد است.

وی با بیان اینکه خط پدافندی انتقال آب به طول 30 کیلومتر، با اعتبار 700 میلیارد تومان در حال اجرا است، تصریح کرد: هدف از تعریف این خط تامین آب مورد نیاز یزد در مواقع اضطرار و زمان های اوج مصرف آب است که به صورت جهادی و با تلاش شبانه روزی به جای اجرا در مدت 18 ماه تنها در مدت 3 ماه به مرحله بهره برداری می رسد.

استاندار در پایان خاطرنشان کرد: بواسطه پیگیری های مکرر استان و معاون اول رئیس جمهور، دستور انجام این مهم از رئیس جمهور اخذ شد و در تلاشیم این موضوع نهایی شود چراکه با اجرای این خط انتقال آب از دریای عمان مسئله آب استان در بخش های شرب و بهداشت، صنعت و کشاورزی کم آبخواه و پربازده؛ تا 100 سال آینده مرتفع خواهد شد.