شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#توکیو#المپیک

حریف ترکیه‌ای صنعتکاران در المپیک توکیو درگذشت

حریف ترکیه‌ای صنعتکاران در المپیک توکیو درگذشت
سکوی قهرمانی وزن ۷۸ کیلوگرم المپیک ۱۹۶۴ توکیو / ۱.اسماعیل اوغان (ترکیه) ۲. گولیکو ساکارادزه (شوروی سابق) ۳. محمدعلی صنعتکاران (ایران)

تهران- ایرنا- «اسماعیل اوغان» آزادکار کشور ترکیه و دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو و یکی از حریفان «محمدعلی صنعتکاران» در سن ۸۹ سالگی در گذشت.

به گزارش ایرنا از اتحادیه جهانی کشتی، اسماعیل اوغان دارای ۲ مدال المپیک نقره ۱۹۶۰ رم و ۱۹۶۴ توکیو را در کارنامه داشت که اوایل این هفته در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

اوغان در ۵ مارس ۱۹۳۳ در آنتالیای ترکیه به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۰ حرفه کشتی خود را زیر نظر مربیان آغاز کرد. وی با کسب سه مدال جهانی و مدال‌های طلا و نقره بازی‌های المپیک به سرعت در دنیای کشتی نامی برای خود دست و پا کرد. او کار بین‌المللی چشم‌گیر خود را با یک مدال نقره در مسابقات جهانی استانبول در سال ۱۹۵۷ آغاز کرد.

۲ سال بعد در مسابقات جهانی ۱۹۵۹ تهران دومین مدال را در صحنه جهانی کسب کرد. یک سال بعد، در بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ رم پس از شکست مقابل داگلاس بلوگاگ آمریکایی در فینال وزن ۷۳ کیلوگرم، به مدال نقره دست یافت. اما اوغان چشمگیرترین عملکرد خود را برای آخرین رقابت دوران حرفه‌ای خود در  بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو حفظ کرد. او قهرمان ۲ دوره جهانی یعنی گولیکو ساگارادزه (شوروی سابق) را شکست داد و نقره المپیک رم خود را به طلای المپیک توکیو ارتقا داد. پس از بازنشستگی از دنیای کشتی پس از بازی های ۱۹۶۴، دوران مربیگری خود را آغاز کرد.

اوغان دارنده مدال نقره المپیک ۱۹۶۰رم و طلای ۱۹۶۴ توکیو و همچنین ۲ مدال برنز جهانی تهران ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ صوفیه و نقره ۱۹۵۷ استانبول را در کارنامه دارد. محمدعلی صنعتگران کشتی‌گیر ایران در المپیک ۱۹۶۴ توانست مدال برنز وزن ۷۸ کیلوگرم را برای کشورمان بدست آورد.

محمدعلی صنعتکاران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بدون شکست و با کسب پنج پیروزی و دو تساوی برابر ساکارادزه قهرمان جهان از شوروی و اسماعیل اوغان از ترکیه به مقام سوم رسید.

صنعتکاران سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد و رئیس فدراسیون کشتی پیش از المپیک توکیو در مسابقات جهانی ۱۹۶۱ یوکوها به همراه تیم رویایی کشتی آزاد ایران صاحب مدال طلا شد. 

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در پیکارهای جهانی ۱۹۶۱ یوکوهاما با کسب ۵ طلا، یک نقره و یک برنز برای نخستین مرتبه قهرمان جهان شد. جهان پهلوان تختی نیز در وزن ۸۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا شده بود.