شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریاچه#دریاچه ارومیه#تبریز#وزیر نیرو

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به مرور در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به مرور در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود

ارومیه - ایرنا - وزیر نیرو با اشاره به اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح‌ها به مرور در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود که انتقال پساب بهداشتی از تبریز و ارومیه و تونل انتقال آب از مهمترین آنها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر محرابیان روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اولین طرحی که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، انتقال پساب بهداشتی شهرهای تبریز و ارومیه به دریاچه است.

وزیر نیرو اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که تونل هم با رفع مشکلات فنی، هر چه سریعتر تکمیل شده و انتقال آب به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت برای احیای دریاچه ارومیه اهمیت ویژه‌ای قائل بوده و رییس‌جمهور هم دائما پیگیری می‌کند، گفت: آیت الله رییسی در سفر به آذربایجان‌غربی هم بازدیدی از دریاچه داشتند و بعد از بازدید در جلسات دولت هم دائما بر اجرای طرح‌ها و اتخاذ سیاست‌هایی برای احیای صحیح دریاچه تاکید می‌کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در جلسه آتی دولت گزارشی از وضعیت پروژه ها به اطلاع خواهد رساند، ادامه داد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم، به اجرای پروژه‌ها سرعت ببخشیم.

محرابیان گفت: برخی پروژه ها شاید نیاز به تغییر سیاست داشته باشد که این باید در ستاد مورد بررسی قرار گیرد و حتما نیاز است که برخی پروژه‌های جدید شروع شود.

وی تاکید کرد: به کارگیری همه ظرفیت ها بویژه در حوزه مدیریت آب و همچنین استفاده از توان دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه بسیار مثمر ثمر است.

وی یادآور شد: طرح‌هایی از سابق شروع شده که در شرایط موجود و با تغییراتی که امروز در ستاد با مصوبه هفته گذشته دولت اتفاق افتاد، در برخی سیاست‌های غلط باید بازنگری شود و پروژه‌های نیمه‌تمام را باید هرچه سریع‌تر تکمیل کنیم و پروژه‌هایی هم که ایراد فنی دارد، در صدد رفع ایرادهای آنها باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم، مدیریت آب در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: بین سال‌های ۸۰ تا حال حاضر، سطح زیرکشت در منطقه ۳.۵ برابر افزایش داشته که این امر به معنای مصرف فراوان آب است.

محرابیان اظهار کرد: در این مزارع و باغات با استفاده از تکنولوژی‌ها و آبیاری نوین می‌توانیم با حفظ این اراضی، ضمن کاهش شدید مصرف آب و کمک به احیای دریاچه، از به خطر افتادن معیشت مردم نیز جلوگیری کنیم که این موارد در دستور کار دولت است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از همه ظرفیت ها بویژه در استان‌های حوضه دریاچه ارومیه یادآور شد: همچنین بهره‌مندی  از ظرفیت‌های اجتماعی و مردمی منطقه و کشور برای احیای دریاچه ارومیه بسیار  پراهمیت و کاربردی است.

وی تاکید کرد: دریاچه ارومیه اهمیت ملی، بین المللی و اکولوژیکی دارد و باید از همه ظرفیت های کشور و منطقه برای احیای آن استفاده کرد.

وزیر نیرو، امروز /شنبه/ برای بازدید از وضعیت دریاچه و طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی سفر کرده است.