شهر خبر

تشخیص ندادن به موقع کم کاری تیروئید نوزادان چه عوارضی دارد؟

تشخیص ندادن به موقع کم کاری تیروئید نوزادان چه عوارضی دارد؟

کم کاری تیروئید نوزادان، یک بیماری است که معمولا بدون علامت است و در روزهای اول بعد از تولد، بندرت تشخیص داده می شود؛ به طوری که تنها در تعداد کمی از نوزادان، در ماه اول زندگی، شناسایی می شود و عوارضی برای نوزاد ایجاد می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، آناهید نعمتی، کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آوج ضمن بیان این مطلب، تصریح کرد: رشد و تکامل مغز تا حدود سه سالگی ادامه دارد و با توجه به تاثیر هورمون غده تیروئید کم کاری تیروئید نوزادان، باعث عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی آنان می شود.

وی اظهار کرد که رشد طولی و قد نوزاد، تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و کند خواهد شد و در نتیجه، این بیماری با عوارضی نظیر: عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، ناشنوایی، لالی و بعضی از بیماری های مغزی و عصبی همراه خواهد بود.

به گفته این کارشناس، با توجه به اینکه این عوارض در صورت تشخیص زودرس و شروع نکردن درمان به موقع، جبران ناپذیر هستند، غربالگری نوزادان در سنین سه تا پنج روز بعد از تولد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و درمان به موقع و صحیح از بروز عوارض این بیماری جلوگیری می کند.

نعمتی گفت: با توجه به اهمیت تشخیص به موقع کم کاری تیروئید نوزادان، 12 پایگاه نمونه گیری فعال در این شهرستان، شامل: مراکز خدمات جامع سلامت شهری آبگرم و آوج، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهیدآباد، ارتش آباد، کلنجین، حصار ولیعصر و اردلان و خانه های بهداشت پرسپانچ، هرایین، استلج، دانک و گل زمین در این زمینه، در روزهای کاری، فعال هستند. وی اضافه کرد که انجام نمونه گیری در این واحدها، رایگان است.