شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف شده!

استارت مثبت بورس در اول مرداد/ پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: 509841
اقتصادنیوز: بالاخره در بورس تحرکات مثبت مشاهده شد اما به چند دلیل فعلا زود است که از تغییر روند حرفی زده شود.

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در معاملات روز چهارشنبه 29 تیر 1401 با چند تحرک مثبت مواجه شد که اگر شرایط عادی بود می شد درباره تغییر روند صحبت کرد، اما در شرایط فعلی، باید چند روز صبر کرد و منتظر مشاهده سیگنال هایی از سایر موارد بود.

یکی از موارد مهم در بازار روز چهارشنبه این بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.17 رسید. این نشان می دهد بالاخره خریداران حقیقی قدرت بیشتری از فروشندگان حقیقی پیدا کرده اند و به عبارتی پول های نسبتا درشت، دست به خرید زده اند.

پیش از این برای مدتی طولانی قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی بود که البته هفته گذشته در یک روز دیگر هم قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان شده بود. به عبارتی در هفته گذشته در دو روز معاملاتی شاخص قدرت خریداران حقیقی به بالای عدد یک رسید اما از آنجا که هفته قبل بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع خود متوقف بودند، فعلا نمی توان گفت که این افزایش قدرت خریداران حقیقی ناشی از متوقف بودن بخش زیادی از نمادها بوده یا متاثر از روند طبیعی معاملات.

کاهش شتاب خروج پول حقیقی ها

پس با این حساب باید منتظر ماند و تا پایان این هفته، معاملات را رصد کرد که پس از بازگشایی نمادهایی که به مجمع رفته اند، آیا قدرت خریداران حقیقی همچنان بالا خواهد ماند یا اینکه آن ها تضعیف می شوند.

موضوع امیدوارکننده دیگر در معاملات روز چهارشنبه، کاهش شدید شتاب خروج پول حقیقی ها از بازار بود. گرچه هنوز روند خروج پول حقیقی ها از بازار قطع نشده، اما روز چهارشنبه تنها 40 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد که در مقایسه با روز معاملاتی پیش از آن که 300 میلیارد تومان بود، کاهش زیادی داشت.

در این مورد هم باید منتظر معاملات این هفته ماند تا مشخص شود که آیا روند خروج پول حقیقی ها از بازار بالاخره قطع می شود یا نه.

استارت مثبت در معاملات امروز

با وجود این موارد مثبت، یک نکته منفی در معاملات روز چهارشنبه وجود داشت که آن هم کاهش بی سابقه ارزش معاملات خرد تا سطح کمتر از 1500 میلیارد تومان بود. البته در این مورد هم نمی توان نقش بسته بودن بسیاری از نمادها را نادیده گرفت.

با این حساب، به دلیل افزایش تعداد نمادهای مثبت تا بیش از دو برابر تعداد نمادهای منفی، می توان انتظار شروعی مثبت از بورس در معاملات امروز داشت. اما با بازگشایی تعدادی از نمادهایی که متوقف هستند، احتمالا در نیمه دوم معاملات بازاری متعادل تر را شاهد باشیم.