شهر خبر

انقراض گونه های گیاهی چه تاثیری بر زندگی انسان می گذارد؟

انقراض گونه های گیاهی چه تاثیری بر زندگی انسان می گذارد؟

امروزه انسان با آلوده کردن طبیعت پیرامون خود‌ روند انقراض گونه‌های زیستی را سرعت بخشیده است. حذف هر گونه جانور وگیاهی از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛  افزایش تولید و رونق صنعت باعث شده است انسان به ثروت اندوزی بیش از هرچیزی اهمیت دهد و برای رسین به این هدف، منابع طبیعی، معادن، مخازن نفت و انرژی را به صورت نادرست استفاده کند. این امر آلودگی محیط زیست و هوا را به دنبال دارد و اثرات نامطلوبی بر زندگی همه موجودات خواهد داشت.

تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد و حفاظت و شیوه نگهداری از آن ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد. دین اسلام توجه ویژه ای به طبیعت و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در آن دارد.

 امروزه انسان با آلوده کردن طبیعت پیرامون خود‌ روند انقراض گونه‌های زیستی را سرعت بخشیده است. حذف هر گونه جانور وگیاهی از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

 تعداد تمام گونه‌های حیوانی و گیاهی جهان حدود هشت میلیون برآورد می‌شود که از این تعداد حدود یک میلیون گونه گیاهی و حیوانی در سراسر جهان در معرض انقراض قرار دارند و بسیاری از آنها ممکن است تا چند دهه دیگر کاملا منقرض شوند. ایران تنوع زیستی چشمگیری دارد اما به دلیل شکنندگی شرایط، هر اقدام نابجای بشر می‌تواند وضعیت را دگرگون کند.

 مهدی مصطفوی رئیس گروه بخش جانوری دفتر موزه ملی طبیعی و ذخایر ژنتیک در گفت و گویی تخریب زیستگاه‌ها، بهره برداری‌های بی رویه و معرفی گونه‌های بیگانه یا مهاجم را از عوامل انقراض گونه‌ها برشمرد و افزود: یکی از تدابیر برای مقابله با این عوامل، شناسایی و جمع آوری گونه هاست.

رئیس گروه بخش جانوری دفتر موزه ملی طبیعی و ذخایر ژنتیک همچنین تدوین قوانین، ارائه آموزش‌های مناسب، ایمن سازی راه‌ها و ثبت جهانی گونه‌ها را نیز به عنوان راهکارهای دیگر مطرح کرد و گفت: یکی از قوانین ممتاز در این حوزه قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیک است که سرنوشت حفاظت از منابع را برای تمامی دستگاه‌ها تبیین کرده است.

مصطفوی با اشاره به اینکه معاونت محیط زیست طبیعی برای حفاظت از برخی گونه‌ها برنامه عملی را تعریف و پیش بینی کرده گفت: ما هم اکنون در نقطه مطلوبی نیستیم اما در تلاشیم که به نقطه هدف برسیم.

 عرصه های منابع طبیعی به دلیل تغییر اقلیم  به خودی خود دچار مشکل هستند و ما باید این فشار را کاهش دهیم، یکی دیگر از تهدیدات بزرگ تغییر کاربری اراضی است که بیشتر در عرصه‌های مرتعی اتفاق می‌افتد و در آن زمین را شخم می زنند و گیاهان را به خطر می‌اندازند.

مریم مقانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: گیاهان یکی از ذخایر ارزشمند ژنتیکی کشور هستند که متأسفانه روند نابودی و وضعیت تهدید آن‌ها نگران کننده شده است.

وی شناسایی دقیق گونه‌های گیاهی موجود در مناطق تحت مدیریت را به عنوان یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: اقدامات دیگر سازمان شامل شناسایی عوامل تهدیدکننده گونه‌های گیاهی، رویشگاه‌ها، کنترل این عوامل و کاهش تعداد گیاهان موجود در فهرست در معرض تهدید کشور و تبدیل آن‌ها به گیاهانی با جمعیت معمولی می‌باشد.

مقانلو با اشاره به وجود 8 هزار گونه گیاهی در کشور اظهارکرد: از این تعداد، 2405 گونه در معرض تهدید کشور معرفی شدند که مقدار قابل توجهی است و ما از گونه‌های حائز اهمیت نزدیک به 20 گونه در معرض خطر انقراض را در نظر گرفتیم.

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ما منطقه رویشگاهی گونه‌های در معرض تهدید مناطق گچی (غرب استان سمنان) را جزو مناطق تحت مدیریت سازمان معرفی کردیم و برنامه‌های حفاظتی را در نظر گرفتیم.

خشکسالی، ضعف قوانین، عدم وجود تجهیزات کافی، احداث جاده ها، ساختمان سازی، پروژه های توسعه‌ای و اشتغالزایی که با تغییر کاربری اراضی و بدون مطالعه لازم انجام می‌شود که منجر به تخریب سرزمین می شود. برای تحقق بخشیدن به این اهداف در ابتدا باید تغییر راهبرد را در دستور کار قرار داد که این امر نیاز برنامه ریزی کلان در تمامی بخش هاست.

 

انتهای پیام/