شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تاریخ#ژاپن#نخست وزیر#منابع#خیابانی

تاریخ مراسم ترحیم آبه را اعلام شد | اعتراضات به تامین مالی دولتی برای مراسم

جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

در بحبوحه اعتراضات رسانه‌های اجتماعی و خیابانی مبنی بر اینکه دولت ژاپن نباید تامین منابع مالی مراسم ترحیم آبه را به عهده گیرد، دولت این کشور امروز (جمعه) اعلام کرد که مراسم رسمی برای بزرگداشت نخست وزیر ترور شده در ۲۷ سپتامبر برگزار می‌شود.

يادبود شینزو آبه

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت: شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن برای مدت هشت سال بود که دو هفته پیش در کارزار انتخاباتی توسط یک مرد مسلح به ضرب گلوله کشته شد و این رویداد، ژاپن را به شدت در شوک فرو برده است.

مراسم ترحیم او قرار بود خیلی زود برگزار شود اما کابینه امروز تصمیم گرفت تا یک مراسم رسمی در ۲۷ سپتامبر سال جاری میلادی در "نیپون بودوکان" واقع در مرکز توکیو برگزار کند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن در یک نشست خبری گفت: ما این تصمیم را به این دلیل گرفتیم که آبه برای مدتی طولانی نخست وزیر ژاپن بود و در دوران نخست وزیری‌اش مهارت‌های فوق‌العاده رهبری را به کار برد و مسئولیت سنگینی را در مواجهه با یکسری مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بر دوش کشید.

وی ادامه داد، این مراسم به طور کامل با بودجه دولتی برگزار خواهد شد.

آخرین مراسم ترحیم با بودجه دولتی برای نخست وزیر پیشین ژاپن در سال ۱۹۶۷ بود اما بعد از آن بودجه تمامی مراسم‌های ترحیم نخست وزیران بعدی نیمی از سوی دولت و نیم دیگر از سوی حزب حاکم لیبرال دموکرات پرداخت می‌شد.

این برنامه در تامین کامل بودجه مراسم باعث اختلاف نظرهای زیادی در میان مردم شده است. حدود ۲۰۰ معترض در نزدیکی دفتر نخست وزیری در توکیو گردهم آمده و علیه این تصمیم دست به اعتراض زدند.

روز پنجشنبه نیز ۵۰ تن شکایت خود را درباره این مراسم به دادگاه منطقه‌ای توکیو اعلام کردند تا از استفاده از منابع مالی عمومی برای برگزاری این مراسم ترحیم جلوگیری کنند.

بر اساس نظرسنجی شبکه خبری NHK، فقط ۴۹ تن از این ایده در حمایت از تامین مالی دولت برای این مراسم حمایت کردند.