شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشتی#ملی‌پوش#کشتی آزاد

افول یک ستاره؛ نگاهی به فراز و فرودهای نایب قهرمان کشتی آسیا

افول یک ستاره؛ نگاهی به فراز و فرودهای نایب قهرمان کشتی آسیا

تهران- ایرنا- ملی‌پوش شیروانی کشتی آزاد ایران درحالی اردیبهشت ماه خود را به عنوان یک قهرمان در سطح قاره کهن معرفی کرد که نتایح این روزهای وی هیچ نشانی از قدرت نمایی او در اولان‌باتور ندارد.

به گزارش ایرنا، داریوش حضرت‌قلی‌زاده اردیبهشت ماه در وزن ۶۱ کیلوگرم به مسابقات آسیایی اعزام شد. هشتم اردیهشت ماه برای شهرستان شیروان یک روز خاص بود و مشتاقان کشتی در این روز طرح ویژه استقبال از نایب قهرمان آسیا را کلید زده بودند. قهرمانی که نخستین‌بار از این استان به آوردگاه قاره کهن گام گذاشته و توانست بزرگان کشتی را در چنبره خود گرفتار کند. زمانی که نام حضرت‌قلی‌زاده در لیست اعزامی فدراسیون برای مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفت کسی تصور نمی‌کرد که این نابغه در دور نخست سانگ چویی از کره جنوبی را مغلوب کند. اما هنر داریوش در دقایق پایانی اجازه نفس کشیدن به قهرمان کره‌ای نداد تا در نهایت وی حریف علی بیگ علی بیگوف نامدار شود.

افول یک ستاره؛ نگاهی به فراز و فرودهای نایب قهرمان کشتی آسیا

قهرمان اهل روسیه تیم بحرین‌ هیچ شناختی از جوان کشتی ایران نداشت و خود را از پیش برنده اعلام کرده بود، اما وی گرفتار آمادگی جسمانی و هنر امتیازگیری حضرت‌قلی‌زاده شد؛ هنری که از دقیقه پنجم کشتی آغاز و تا ثانیه پایانی ادامه داشت. سالن به افتخار مرد خراسانی کشتی ایرانی ایستاد. اما وی در باد این پیروزی نخوابید بلکه می‌دانست برای رسیدن به فینال باید با اکبر کورباتنوف رقابت کند. رقابتی که سخت بود، اما قهرمان ایرانی در ثانیه پایانی آن را به سود خود تمام کرد تا در آستانه تاریخ‌سازی قرارگیرد. وی هرچند در فینال حریف ری هیگوچی ژاپنی(نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو) نشد اما نشان داد پدیده جدیدی در کشتی آسیا در حال ظهور است. حضرت‌قلی‌زاده با حضور در فینال نخستین مدال کشتی خراسان شمالی را در مسابقات قاره کهن ضرب کرد تا به مانند قهرمانان بزرگ در شیروان، مورد استقبال مردم آن دیار قرار گرفت.

افول یک ستاره؛ نگاهی به فراز و فرودهای نایب قهرمان کشتی آسیا

اقتدار حضرت‌قلی‌زاده در مغولستان لرزه بر تن حریفان داخلی و خارجی انداخته بود. چندی بعد او در تنکابن تمام رقیبان را با اقتدار شکست داد و به جمع چهار نفر پایانی وزن ۶۱ کیلوگرم رسید، اما در مرحله نیمه‌نهایی نتوانست از سد مجید داستان عبور کند و این آغاز بر ناکامی‌های سه گانه او در کشتی ایران بود. هر چند که وی با غلبه بر هاراتونیان ارمنستانی مدال برنز جام بین‌المللی تختی را کسب کرد اما نتوانست به مانند قهرمانی آسیا انتظارات را برآورده کند.

افول یک ستاره؛ نگاهی به فراز و فرودهای نایب قهرمان کشتی آسیا

کسب مدال نایب قهرمانی آسیا بهانه‌ای شد تا کادر فنی و فدراسیون کشتی نام حضرت‌قلی‌زاده را در میان نفرات وزن ۶۱کیلوگرم قرار دهند. او در اردوی تیم ملی حاضر و برای تقابل با رضا اطری کشتی‌گیر المپیکی ایران لحظه شماری می‌کرد. بسیاری از دوستاران کشتی نیز این مسابقه را یکی از جذابترین تقابل‌های تیم ملی می‌دانستند اما آنچه حضرت‌قلی‌زاده در تشک مسابقه، عملکردی به نمایش گذاشت که بسیار ضعیف‌تر از نمایش وی در مغولستان بود. نایب قهرمانی آسیا حتی نتوانست یک امتیاز از اطری بگیرد و در نهایت متحمل شکست سنگین ۵ بر صفر شد، شکستی که رویای حضور وی را در بلگراد را بر باد داد تا حضرت‌قلی‌زاده چشم به سفر قونیه ببندد.

قهرمان خراسانی برای سفر به قونیه تنها یک هفته زمان نیاز داشت تا به ریکاوری ذهنی و جسمی خود بپردازد، اما این زمان بسیار کوتاه بود و باید به مصاف مجید داستان می‌رفت. مردی که به پشتوانه پیروزی در تنکابن روحیه بسیار بالایی داشت. روحیه‌ای که سبب شد تا در نهایت بلیت بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به نام داستان زده شود.

اینکه چرا حضرت‌قلی‌زاده در کمتر از ۲ ماه، سه ناکامی را تجربه کرد پرسشی است که ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول کرده است. برخی در تشریح این ناکامی‌ها، نتایج وی را در مغولستان اتفاقی می‌دانند و اما در سوی مقابل گروهی باور دارند مدال نقره آسیا برای حضرت‌قلی‌زاده اعتماد به نفس کاذبی ایجاد کرد و این موجب شکست وی شد. البته نباید فراموش کرد که نایب قهرمان آسیا در خراسان شمالی امکاناتی در حد دیگر استان‌های صاحب کشتی ندارد.

واکاوی سه گانه شکست حضرت‌قلی‌زاده به معنای کم ارزش داشتن افتخار وی در آسیا نیست بلکه شجاعت قهرمان خراسانی در اولان‌باور مغولستان موجب شد، وی به الگویی برای جوانان خراسان شمالی تبدیل شود، الگویی که می‌تواند زمینه‌ساز حضور قهرمانان بزرگ این خطه در سطح ملی و جهانی باشد.