شهر خبر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

برجام سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی است که تاکنون مذاکره شده است

برجام سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی است که تاکنون مذاکره شده است

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری خود درباره موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات هسته ای با ایران اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با توجه به انتقادات صورت گرفته از سوی مقامات پکن علیه موضع واشنگتن درباره تایوان، درباره موضع این کشور درباره چین گفت: سیاست ما این است که سیاست چین واحد را همچنان دنبال کنیم. سیاست «چین واحد» ما، توسط قانون روابط تایوان، سه بیانیه مشترک و شش تضمین دوجانبه مشخص می‌شود. تحت عنوان سیاست چین واحد، ما متعهد به حفظ صلح و ثبات در میان تنگه‌ها هستیم. همانطور که می‌دانید، ما روابط دیپلماتیک با تایوان نداریم یا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم، اما روابط غیررسمی قوی و همچنین علاقه‌ای پایدار به حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان داریم.

ند پرایس درباره توافق احتمالی روسیه و اوکراین درباره صادرات غلات نیز گفت: ما کار سخت دبیر کل سازمان ملل و کار مجدانه متحدان ترک خود را تحسین می‌کنیم. این چیزی است که نه تنها ایالات متحده خواستار آن شده است، بلکه سایر اعضای گروه ۲۰ نیز همین درخواست را داشتند. واقعیت این است که تا به امروز، روسیه در این درگیری مواد غذایی را به سلاح تبدیل کرده است. تأسیسات کشاورزی را ویران کرده اند. آنها از رسیدن میلیون‌ها تن غلات اوکراینی به دست کسانی که به آن نیاز دارند جلوگیری کردند. همانطور که گفتم، ما اصولاً از اعلام این توافق استقبال می‌کنیم، اما چیزی که اکنون روی آن تمرکز می‌کنیم، مسئول دانستن روسیه برای اجرای این توافق و امکان رساندن غلات اوکراینی به بازارهای جهانی است. مدت زیادی است که روسیه این محاصره را اعمال کرده است. این بازتابی از بی‌اعتنایی بی‌رویه روسیه به زندگی و معیشت است. بنابراین آنچه ما مشتاقانه منتظر آن هستیم و روسیه را نسبت به آن پاسخگو می‌دانیم، اجرای آن و مهم‌تر از همه خروج غلات از بنادر اوکراین است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین درباره فشار به روسیه گفت: به طور گسترده ما با شرکای خود برای بیرون راندن روسیه از نظم اقتصادی بین المللی و محروم کردن مسکو از امتیازات و مزایایی که زمانی از آن برخوردار بود، کار کرده ایم. ما همچنین توانایی روسیه برای دسترسی به وجوه مسدود شده بانک مرکزی خود را برای پرداخت بدهی محدود کردیم. در مجموع، این مجموعه اقدامات بی‌سابقه، تأثیر شدیدی بر اقتصاد روسیه و سیستم مالی روسیه دارد. و شما می‌توانید به هر تعداد معیار نگاه کنید - بازار سهام روسیه یک سوم ارزش خود را از دست داده است. تورم تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی روسیه حدود ۱۵ درصد کاهش یابد. واردات کالاهای روسیه از سراسر جهان ممکن است تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با طرح اتهامات تکراری خود علیه ایران، ادعا کرد: ایران سابقه طولانی در حبس ناعادلانه اتباع خارجی برای استفاده به عنوان اهرم سیاسی دارد. ایران همچنان درگیر طیف وسیعی از نقض حقوق بشر است. این شامل بازداشت خودسرانه یا غیرقانونی در مقیاس بزرگ است. ایران همچنان آمریکایی‌ها را نگه می‌دارد، ایران اتباع کشورهای ثالث را به ناحق و ناروا نگه می‌دارد.اولویت دولت بایدن این است که آمریکایی‌ها آزاد شوند و ما به همکاری با شرکای خود برای رسیدگی به اقدامات ایران در بازداشت غیرقانونی اتباع کشورهای ثالث نیز ادامه خواهیم داد. ما از کشورهای همفکر در سرتاسر جهان خواسته‌ایم که با هم همکاری کنند تا به کشورهایی از جمله ایران در این مورد فشار بیاورند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد: به نظر نمی‌رسد ایران در این مرحله تصمیم سیاسی - یا باید بگویم - تصمیمات لازم برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را گرفته باشد. واقعیت این است که یک معامله ماه هاست روی میز است. ما به دیپلماسی غیرمستقیم با ایران، به لطف تلاش‌های اتحادیه اروپا و دیگر شرکا، ادامه داده‌ایم، اما ایران، حداقل تا این لحظه، تمایلی برای دستیابی به این توافق از خود نشان نداده است. تحریم‌های ما به قوت خود باقی خواهند ماند مگر اینکه و تا زمانی که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام صورت بگیرد و من کاملاً انتظار دارم که متحدان ما در سراسر جهان، از جمله متحدان نزدیک ما در چارچوب ۱+۵، به فشار قوی - فشار اقتصادی و مالی - بر ایران ادامه دهند، مگر اینکه و تا زمانی که ایران مسیر خود را تغییر دهد.

پرایس درباره آمادگی آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات با ایران در دوحه قطر نیز گفت: به جای قرار دادن این موضوع در چارچوب بازگشت به دوحه، اجازه دهید بگویم که ایالات متحده و شرکای ما در ۱+۵ به روند بازگشت متقابل به پایبندی به برجام متعهد هستند، اما تا به امروز، در طرف مقابل هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی یا تمایل ایران در این مرحله برای بازگشت به برجام ندیده ایم. همانطور که قبلاً گفتم، یک توافق از ماه‌ها قبل روی میز بوده است. اگر ایران می‌خواست از این توافق استفاده کند، فرصت‌های زیادی داشته است - در وین، دوحه، از طریق شرکای ما در خاورمیانه، از طریق شرکای ما در اتحادیه اروپا. ایران باز هم تا به امروز ترجیح داده این کار را انجام ندهد.

ندپرایس درباره بازگشت به مذاکرات با ایران در دوحه افزود: ما کاملاً آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام هستیم. فکر می‌کنم بهتر است به جای تاکتیک رسیدن به آن، روی هدف کلی خود تمرکز کنیم. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بادوام‌ترین رویکرد برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است. ما همچنان بر این باوریم که در چارچوب دیپلماتیک، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام مؤثرترین و عملی ترین گزینه در دسترس است. اعمال مجدد برجام و محدودیت‌های سختگیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران، سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی و نظارتی است که تا به حال به صورت صلح‌آمیز مذاکره شده است و در مورد ایران، در صورت محدود کردن مجدد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، کاهش مناسب تحریم‌ها اعمال شود.