شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#روسیه#اسپانیا#مخالفت

همزمان با جنگ اوکراین؛

اسپانیا و پرتغال طرح گازی اتحادیه اروپا را رد کردند

اسپانیا و پرتغال طرح گازی اتحادیه اروپا را رد کردند

طرح اتحادیه اروپا برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز این اتحادیه با هدف آماده‌سازی برای قطع احتمالی گاز توسط روسیه در زمستان، با مخالفت اسپانیا و پرتغال روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، طرح اتحادیه اروپا برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز طبیعی این اتحادیه به منظور آماده شدن برای قطع احتمالی گاز طبیعی در زمستان امسال، با تردید و مخاافت شدید دولت‌های اسپانیا و پرتغال مواجه شد که معمولاً از حامیان بزرگ برنامه‌های اتحادیه اروپا هستند.

در همین ارتباط نیز، دولت‌های مادرید و لیسبون گفتند از ابتکار اعلام شده توسط «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا حمایت نخواهند کرد.

گفته شده که این پیشنهاد با کاهش داوطلبانه مصرف گاز شروع می‌شود، اما دفتر مرکزی اتحادیه اروپا همچنین خواهان این است که در صورت بروز یک وضعیت اضطراری انرژی در سراسر اتحادیه اروپا، ۱۵ درصد صرفه جویی اجباری اعمال شود.

اسپانیا و پرتغال گفتند که کاهش اجباری مصرف گاز یک امر غیرقانونی است. آنها خاطرنشان کردند که ارتباطات و اتصالات انرژی کمی آنها را به بقیه اروپا وصل می‌کند و در مقایسه با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مانند آلمان و ایتالیا از گاز روسیه بسیار کم‌تر استفاده می‌کنند.

«ترزا ریبرا»، وزیر زیست محیطی اسپانیا گفت: «ما از ارزش‌های اروپایی دفاع خواهیم کرد، اما در رابطه با موضوعی که حتی اجازه نداده‌ایم نظر خود را درباره آن بیان کنیم، قربانی نمی‌پذیریم.» او گفت: «مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، خانواده‌های اسپانیایی دچار قطع شدن گاز یا برق خانه‌هایشان نخواهند شد.»

همچنین «گالامبا»، به عنوان مقام پرتغالی به روزنامه پوبلیکو گفته است: «پرتغال سال‌ها و سال‌ها در زمینه انرژی در مضیقه بوده است، زیرا هیچ ارتباطی با سایر شبکه‌های توزیع انرژی اروپا نداشت و این کشور همیشه مجبور بود گاز گران‌تری بخرد.»

همه کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از کشورها در سراسر جهان با تورم فزاینده ای مبارزه می‌کنند که ناشی از افزایش قیمت انرژی تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین است.

دولت ائتلافی چپ‌گرای اسپانیا در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها با اعتراض رانندگان و کشاورزان مواجه شده است. تورم در اسپانیا در ماه ژوئن به بیش از ۱۰ درصد رسید، در حالی که برای منطقه یورو ۸.۶ درصد بود.