شهر خبر

پنجره مهر؛

مشاهده گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل های گیلان

مشاهده گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل های گیلان

رشت- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان از مشاهده گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل های گیلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تورج صادقی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گونه جانوری شوکا معروف به گوزن مینیاتوری گیلان، در مناطق جنگلی این استان گیلان مشاهده شده است.

وی بابیان اینکه به دلیل اطلاعات کم تصور می‌شد نسل این گونه جانوری در جنگل‌های گیلان کمیاب شده است، افزود: حسین آقایی یکی از دوستداران محیط زیست از پویش مردمی حیات وحش گیلان موفق به ثبت تصویر حضور گوزن مینیاتوری گیلان شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست گیلان اضافه کرد: حضور این حیوانات در عرصه‌های جنگلی گیلان نشان دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.

صادقی ادامه داد: شوکا کوچک‌ترین گوزن از خانواده گوزن‌ها است که به دلیل تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی رویه این گونه نادر جانوری، نسل آن در سال‌های اخیر به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

گفتنی است، شوکا پستانداری است کوچک‌تر از مرال که در زبان ترکمنی آن را شوکه، در ترکی «الیک» و در کردی «فیله گچه» می‌نامند، این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه بوده و موهای این حیوان در فصل تابستان کوتاه و نرم و به رنک قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان به رنک خاکستری است.