شهر خبر

زنانی که این بیماری زنانه را دارند در خطر سکته مغزی هستند

زنانی که این بیماری زنانه را دارند در خطر سکته مغزی هستند

بررسی های جدید متخصصان بین الملل به رهبری دانشگاه های آمریکایی نشان می دهند که ابتلای زنان به بیماری اندومتریوز می تواند خطر وقوع سکته مغزی در آن ها را به شکلی قابل توجه افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ و آینده نگر که در نشریه Stroke منتشر شده اند، زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است در مقایسه با زنان بدون شرایط التهابی مزمن در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشند.
 
به گفته مجریان این مطالعه از دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه آریزونای آمریکا، تخمین زده می شود که اندومتریوز یا رشد غیر طبیعی بافت مشابه آندومتر در خارج از رحم، تقریباً 10 درصد از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیقات قبلی نشان داده اند که زنان مبتلا به اندومتریوز بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند.
 
آن ها می گویند: حالا یافته های جدید ما نشان می دهند که زنان با سابقه اندومتریوز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی نیز باشند. در این مطالعه، محققان ارتباط بین اندومتریوز و ایجاد سکته مغزی ایسکمیک که ناشی از لخته های خونی در مغز است را بررسی کردند. این تجزیه و تحلیل شامل بیش از 112 هزار زن بود.
 
نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد زنان مبتلا به اندومتریوز در مقایسه با زنان بدون این بیماری، 34 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. به اعتقاد محققان فوق، با آن که خطر مطلق سکته در زنان کم است. زنان مبتلا به اندومتریوز باید به کل بدن خود توجه کنند و خطرات اضافی و گزینه های پیشگیرانه را با تیم مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارند.
 
این یافته های دید پزشکان و عموم مردم را نسبت به اجرای مراقبت های پزشکی بهتر و بیشتر از زنان مبتلا به اندومتریوز بازتر می کنند.
منبع: سیناپرس