شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مازندران

باد و باران‌های رگباری در راه مازندران / کشاورزان شالی‌های رسیده را جمع کنند

باد و باران‌های رگباری در راه مازندران / کشاورزان شالی‌های رسیده را جمع کنند

ساری - ایرنا - معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران با اشاره به ورود و استقرار جریانات خنک شمالی و تقویت آن در چند آینده، از کشاورزان خواست نسبت به درو و جمع‌آوری شالی‌های آماده برداشت بویژه طی امروز و فردا اقدام کنند.

احمد اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد که آسمان مازندران از امروز تا روز سه‌شنبه هفته آینده علاوه بر کاهش شدت گرمای تابستانی ، نیمه ابری تا ابری و با بارش پراکنده باران و وزش باد همراه است.

وی گفت : با توجه به پیش‌بینی بارش باران و وزش باد طی روزهای آینده ، کشاورزان باید نسبت به برداشت شالی‌های رسیده برنج اقدام کنند تا از بروز خسارت‌های احتمالی به محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

اسدی افزود : بارندگی‌های رگباری و وزش باد در فصل برداشت باعث می‌شود تا ساقه‌های شالی رسیده ورس شود یا بخوابد که علاوه بر خسارت احتمالی ، سبب کند شدن زمان برداشت محصول خواهد شد.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران ، امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت و اکنون ک شاورزان در حال برداشت محصول کشت اول بویژه ارقام کم محصول کیفی هستند .

امسال در ۱۴۷ هزار و ۶۵۸ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران کشت اول ارقام محلی صورت گرفت و ۶۷ هزار و ۳۴۲ هکتار هم زیر کشت ارقام پرمحصول رفت.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

هواشناسی شرایط جوی مازندران براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی در روز جاری را نیمه ابری همراه با کاهش نسبی شدت گرما ، وزش باد گاهی با افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده با بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۷ تا ۳۳ و در ارتفاعات نیز بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سلسیوس پیش‌بینی کرده است.

آسمان مازندران در روزهای جمعه و شنبه نیز نیمه ابری همراه با کاهش نسبی دما، در بعضی ساعات افزایش ابر ، رگبار پراکنده باران و وزش باد پیش‌بینی شده است. بیشینه دما نیز در طی این مدت در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۷ تا ۳۱ و در ارتفاعات بین ۲۲ تا ۲۶ درجه سلسیوس پیش‌بینی شده است.

هواشناسی شرایط جوی مازندران در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده را نیز نیمه ابری تا  ابری، در ارتفاعات مه آالود، همراه با کاهش دما ، گاهی با بارندگی، وزش باد و احتمال رعد و برق با بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای: بین ۲۴ تا ۲۸ و در ارتفاعات نیز بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سلسیوس پیش‌بینی کرده است.

وضعیت دریای خزر نیز طی امروز و فردا مواج است و برای فعالیت های دریایی مناسب نیست.