شهر خبر

پایان دولت وحدت ملی در ایتالیا/ احتمال کناره‌گیری «ماریو دراگی» از نخست وزیری

پایان دولت وحدت ملی در ایتالیا/ احتمال کناره‌گیری «ماریو دراگی» از نخست وزیری

احزاب دولت ائتلاف وحدت ملی شب گذشته در رای اعتماد به ماریو دراگی شرکت نکردند و پشت او را خالی کردند و حالا این احتمال وجود دارد که ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا مجددا درخواست استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از"ان تی وی"، در ایتالیا اکنون نشانه هایی از استعفای ماریو دراگی، نخست وزیر این کشور نمایان می شود. وی شب گذشته در مجلس سنا رای اعتماد را به دست آورد با این حال، سه حزبی که تا همین اواخر با او در دولت ائتلافی متحد بودند پشت او را خالی کرده و رای ممتنع دادند. بنابراین این احتمال وجود دارد که دراگی این پست را ترک کند.

ان تی وی آلمان در ادامه نوشت: دولت دراگی حالا در آستانه سقوط قرار دارد. بنابراین ماریو دراگی خود را از حمایت سه عضو دولت ائتلافی محروم می‌بیند. این سه حزب عبارتند از «فورزا ایتالیا»، حزب راست‌گرا به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق، «لگا» حزب راست افراطی به رهبری ماتئو سالوینی و «جنبش پنج ستاره» که یک حزب سیاسی عوام‌گرا است.

البته دراگی 74 ساله در جلسه رای عدم اعتماد در پارلمان با 95 رای موافق در برابر 39 رای مخالف پیروز شد، اما احزاب بزرگ دولتی پشت او را خالی کردند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که دراگی دوباره استعفای خود را به سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا ارائه دهد.

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا از حزب (با هم برای آینده) سیاستمداران را به شکست متهم کرد. این مرد 36 ساله گفت: ما با آینده ایتالیایی ها قمار کردیم. عواقب این انتخابات غم انگیز در تاریخ ثبت خواهد شد.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر سابق ایتالیا هم گفت: از فردا هیچ چیز مانند گذشته نخواهد بود. اما امروز باید از ماریو دراگی تشکر کنید.

دراگی پیش از این پنج شنبه گذشته پیشنهاد استعفای خود را به ماتارلا داده بود که رئیس دولت آن را رد کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که جنبش پوپولیستی 5 ستاره که یکی از شرکای کلیدی دولت ائتلافی دراگی است روز پنجشنبه اعلام کرد که به حمایت خود از کابینه پایان می‌دهد.

پس از این تصمیم جنبش 5 ستاره، دراگی اعلام کرد که استعفای خود را روز پنجشنبه 14جولای تسلیم رئیس جمهوری ایتالیا می‌کند. وی خطاب به کابینه خود گفت: وحدت ملی که از زمان ایجاد این دولت مشاهده می‌شد دیگر وجود خارجی ندارد. در نتیجه اعتمادی که زیربنای تشکیل این دولت بود حالا از میان رفته است.

در روزهای گذشته جنبش 5 ستاره به رهبری جوزپه کونته، نخست وزیر پیشین تهدید کرده بودند که از حضور در کابینه ائتلافی دراگی کنار خواهند کشید. پس از آن بود که حزب دست‌راستی تندرو لگا به رهبری متئو سالوینی و همچنین حزب چپ میانه دموکراتیک به رهبری انریکو لتا هم اعلام کردند در صورتی که 5 ستاره از دولت خارج شود، آنها هم تمایلی برای تشکیل دولت جدید نخواهند داشت و برگزاری انتخابات زودرس را ترجیح خواهند داد.

دراگی در سخنرانی شب گذشته خود خواستار حمایت احزاب دولتی تقسیم شده در صورت تمایل آن ها به ادامه کار او شد. دراگی از پیمان اعتماد صحبت کرد که پنجشنبه گذشته شکسته شد. او از سناتورها پرسید: آیا برای بازگرداندن این پیمان آماده هستید؟ او قبل از رای گیری خطاب به سیاستمداران گفت: این شما هستید که تصمیم می گیرید.

ان تی وی آلمان در ادامه نوشت: با کناره گیری ماریو دراگی، اروپا ممکن است یک ضامن مهم ثبات را از دست بدهد. اگر ماتارلا استعفای او را بپذیرد، خطر برگزاری انتخابات زودهنگام در پاییز و یک بن بست سیاسی در کارزار انتخاباتی که هفته ها ادامه خواهد داشت، وجود دارد.

ایتالیا هنوز باید اصلاحات مهمی را در نیمه دوم سال 2022 انجام دهد تا بتواند میلیاردها یورو پول اتحادیه اروپا را از صندوق بازیابی کرونا از بروکسل تأمین کند. علاوه بر این، این کشور باید بودجه سال 2023 را برنامه ریزی کرده و تا پایان سال آن را در مجلس تصویب کند. از آنجایی که ممکن است یک دولت تا اوایل نوامبر روی کار نیاید، زمان زیادی برای این اقدامات باقی نمانده است.

رئیس‌جمهوری ایتالیاحدود یک سال و پنج ماه پیش با معرفی ماریو دراگی به عنوان نخست‌وزیر زمینه تشکیل دولت وحدت ملی از احزاب چپ تا احزاب راست افراطی را پس از بحران شیوع ویروس کرونا فراهم کرده بود.

استفانو کاندیانی، سناتور حزب «لگا» گفت که یا دراگی بدون این سه حزب، دولت دیگری تشکیل می‌دهد یا در یک انتخابات زودهنگام انتخاب را به دست رای‌دهندگان واگذار می‌کند.

ائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا پس از اتفاق شب گذشته رفتار احزاب ائتلاف وحدت ملی را «غیر مسئولانه» توصیف کرد.

وی در توییتی تاکید کرد احزابی که روز چهارشنبه از دادن رای اعتماد به رئیس سابق بانک مرکزی اروپا خودداری کردند، رفتاری «غیرمسئولانه» داشتند.

این کمیسر ایتالیایی تصریح کرد: ما از ماه‌های سخت [آینده] می‌ترسیم اما کشور بزرگی هستیم.

انتهای پیام/