شهر خبر

هزار کیلومتر راه عشایری در شهرستان خوسف مرمت شد

هزار کیلومتر راه عشایری در شهرستان خوسف مرمت شد

بیرجند-ایرنا- رییس اداره امور عشایری شهرستان خوسف گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار کیلومتر ایل راه عشایر این شهرستان با هزینه پنج میلیارد ریال مرمت و بهسازی شده است.

هادی نوری آهنگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۰۰ کیلومتر دیگر از ایل راه‌های عشایری شهرستان نیاز به تیغ زنی و مرمت دارد که به‌زودی نیز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون ۱۳ درصد جمعیت خوسف در مناطق عشایری ساکن هستند و بیش از ۱۰۰ محله عشایری این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود.

رییس اداره امور عشایری خوسف افزود: این شهرستان به دلیل پراکندگی گسترده و نبود جاده دسترسی مناسب هزینه‌های انتقال آب شرب آن زیاد است لذا از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای کاهش این مشکلات استفاده می‌شود.

وی از پیگیری آبرسانی پایدار به ۲۲ محله عشایری شهرستان خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل هرچه بیشتر آب و فاضلاب و اداره کل امور عشایری و تهیه نقشه‌ها و طرح مصوب این پروژه سریعتر آغاز شود.

نوری ادامه داد: اعتبار لازم برای این پروژه از محل سر فصل‌های ملی اخذ شده و تخصیص اعتبار منوط به تهیه طرح است.

وی افزود: تا پایان تیرماه جاری عملیات نصب بیش از ۹۴ پنل خورشیدی با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال برای تامین برق مناطق عشایری شهرستان به پایان می‌رسد و تعداد پنل‌های توزیع شده با همکاری شرکت توزیع برق  به ۲۰۳ پنل خورشیدی افزایش می‌یابد.

نوری از قول مساعدت و همکاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار و مدیرکل امور عشایری استان برای تخصیص سه دستگاه ماشین‌آلات عمرانی به شهرستان خوسف خبر داد و ابراز امیدواری کرد؛ این ماشین‌آلات هر چه سریعتر به این شهرستان تخصیص یابد.

رییس اداره امور عشایری خوسف گفت: بیش از ۶۵ درصد مساحت شهرستان را مناطق کویری تشکیل می‌دهد و جامعه عشایری برای تامین امنیت این مناطق نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

وی افزود: گردشگری مناطق عشایری در شهرستان خوسف دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی  است که هر کدام از این محله‌های عشایری خود مجموعه از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را شامل می‌شود.

وی از تخصیص یک دستگاه آب شیرین‌کن برای منطقه عشایری "مهرخشت" به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و  یک دستگاه توربین بادی خبر داد و اظهار داشت: برای تامین آب برای دام  و نگهداشت و ذخیره روان‌آب‌ها  نیز ایجاد بندهای خاکی در برنامه‌های کاری این اداره است و یک دستگاه لودر نیز نسبت به اجرای این بندهای خاکی با استفاده از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده مشغول بکار است.

رییس اداره امور عشایری خوسف ادامه داد: ایجاد درآمدهای پایدار برای عشایر غیور یکی از مهمترین اولویت‌ها است و برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به رشته‌های صنایع دستی و تکمیل چرخه تولید دام محدودیتی وجود ندارد.

جمعیت عشایر خوسف بیش از سه هزار نفر است که ۱۳ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

شهر خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد و دارای بیش از ۱۳۰ محله عشایری است.