سکه امامی در این هفته حمایت شکست. پس از کاهش هیجانات منفی ناشی از سفر بایدن به خاورمیانه، بازار ارز با استقبال از سفر رییس جمهور روسیه به ایران کمی کاهش یافت‌. با کاهش قیمت ارز سکه امامی نتوانست بالای محدوده ۱۵ میلیون تومانی بماند و حمایت مهم خود را از دست داد. البته حباب سکه امامی از سقف خود در این ماه تنها حدوده ۲ درصد کاهش یافته و هنوز در محدوده دورقمی نوسان می کند.

تحلیلگران علت شکست حمایت مهم سکه  را هم داخلی و هم خارجی میدانند. ارزش ذاتی طلا و سکه با استفاده از ارزش  اونس و قیمت دلار محاسبه میشود. دلیل خارجی اثر گذار بر بازار طلا و سکه ارزش اونس است.

با افزایش بدبینی نسبت به آینده اونس در کوتاه مدت، معامله گران احتمال کاهش اونس را در پیش بینی های خود می سنجند. قیمت اونس بر اساس نمودار و پیش بینی تحلیلگران در کوتاه مدت می تواند تا محدوده ۱۶۸۰ دلاری کاهش یابد، با توجه به آنکه بازار هنوز رفتار اونس در برخورد با این محدوده حمایتی را ارزیابی نکرده گارد نزولی فعلی اونس فعلا باعث کاهش ارزش ذاتی طلا و سکه می شود.

عامل داخلی در کاهش قیمت سکه نیز به قیمت دلار مربوط میشود. قیمت دلار تهران همزمان با سفر بایدن افزایش یافته بود ولی در ادامه موفق به شکست مقاومت خود نشد و عقب نشینی کرد.‌ با توجه به احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی معامله گران ارز در قیمت های بالا برای خرید ارز احتیاط میکنند به همین دلیل چون عوامل بنیادی اثر گذار بر قیمت سکه و طلا کاهش پیدا کرده است خریداران سکه در مقابل افزایش حباب سکه و خرید در بالای محدوده ۱۵ میلیون تومان احتیاط کرده اند.

ارز  یک کشور می تواند نشان دهنده میزان اعتماد مردم  به  دولت و بانک مرکزی یک کشور باشد.این هفته رییس دولت قبل در مورد میزان ذخایر ارزی کشور در پایان کار دولت خود صحبت کرده بود این سخنان واکنش وزیر اقتصاد را در پی داشت او در پاسخ خود برخی مسائل و مشکلات به جا مانده از دولت قبل را مطرح کرد.

بر اساس تجربه، بازار ارز به اینگونه اخبار واکنش خوبی نشان نمی‌دهد زیرا ارز کشور بر خلاف دولت ها ثابت است و با توجه به افزایش اثر مسایل سیاسی بر اقتصاد در برهه کنونی،  این آسیب دیدن  اعتماد به دولت ها  را بعدها در نرخ ارز منعکس میکند چون اگر اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی به عنوان متولی اقتصاد و ناظر بازار ارز چه در گذشته و چه در حال، آسیب ببیند در بحران های اقتصادی کمتر به دولت و بانک مرکزی اعتماد می‌کنند. و کنترل اوضاع سخت تر میشود.

خبر بنیادی دیگری که روز قبل  مورد توجه تمام بازارها قرار گرفت افزایش حجم نقدینگی به محدوده ۵ هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که بر خلاف انتظار بازار نسبت پول به نقدینگی به بالای ۲۲ درصد رسیده است افزایش این نسبت منعکس کننده افزایش انتظارات تورمی در کشور است که نیازمند کنترل جدی است چون افزایش حجم پول در جامعه باعث تقویت انتظارات تورمی میشود و سیل نقدینگی واکنش ها را در مقابل شوک های اقتصادی  تشدید می‌کند.