شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شطرنج#قهرمانی جهان

واکنش کرملین به انصراف استادبزرگ شطرنج نروژ از مواجهه با حریف روسیه‌ای

واکنش کرملین به انصراف استادبزرگ شطرنج نروژ از مواجهه با حریف روسیه‌ای

تهران- ایرنا- سخنگوی کرملین در واکنش به انصراف استادبزرگ شطرنج نروژ از مواجهه با حریف روسیه‌ای در مسابقات قهرمانی جهان گفت که از تصمیم این شطرنج‌باز «ناامید» شده است.

به گزارش ایرنا، «ماگنوس کارلسن» که از سوی فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) ضرب‌الاجلی را برای حضور یا عدم حضور در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳ دریافت کرده بود، امروز تایید کرد که در این مسابقات برابر «یان نپومنیاشی» حریف روسیه‌ای خود شرکت نخواهد کرد.

کارلسن در توضیح این اقدام، تصمیم خود را «فاقد هرگونه انگیزه» خوانده و مدعی شده است که صرفا به واسطه تغییرات ایجاد شده در فرمت برگزاری این مسابقات، قصد ندارد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

نپومنیاشی که اوایل ماه جاری به عنوان ورزشکار بیطرف در تورنمنتی موسوم به کاندیدهای فیده شرکت کرده بود، موفق شد جواز رقابت با کارلسن نروژی را به دست آورد.

این شطرنج باز ۳۲ ساله در سال ۲۰۲۱ نیز برای کسب عنوان قهرمانی جهان رقیب کارلسن بود اما مرد نروژی به راحتی موفق شد با عبور از وی، برای پنجمین بار متوالی عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند.

به‌دنبال این تصمیم، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرمیلن که ریاست هیئت امنا فدراسیون شطرنج روسیه را نیز برعهده دارد، با ابراز ناامیدی از این اقدام مرد نروژی گفت: البته که متاسف هستیم. این تصمیم شایسته کارلسن نیست. همچنان از یان حمایت کرده و منتظر قهرمانی او می‌مانیم.

در سوی دیگر، «آرکادی دورکوویچ» رئیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج گفت که به تصمیم کارلسن احترام گذاشته و هیچ محرومیتی علیه وی اعمال نخواهد شد.