شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کاخ سفید#پوتین

واکنش تند مقام کاخ سفید به سفر پوتین به ایران

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با مطرح کردن ادعاهایی به سفر رییس جمهور روسیه به ایران واکنش نشان داده و ضمن پاسخ دادن به سوالی درباره ادعای فروش پهپادهای جنگی توسط ایران به روسیه، بر توانمندی ایران در زمینه ساخت پهپادها اذعان کرد.

واکنش تند مقام کاخ سفید به سفر پوتین به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که ارزیابی آمریکا از سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ایران چیست و چرا در چنین موقعیتی خواسته است با مقام معظم رهبری ایران دیدار کند، گفت: به خود آقای پوتین وا می‌گذارم که درباره تصمیمش برای رفتن به این سفر در این برهه زمانی بخصوص صحبت کند. اما سه نکته درباره این سفر می‌گویم. یکی این که این سفر نشان‌دهنده درجه انزوای آقای پوتین و روسیه است. حالا آن‌ها باید برای کمک به ایران رو کنند. دو این که این سفر نشان دهنده این است که زیربنای صنایع دفاعی او تا چه اندازه برای همراهی با جنگ بی‌دلیلش در اوکراین در مضیقه است. ما قبلا می‌دانستیم که آن‌ها[روسیه] در رابطه با تهیه مهمات هدایت شونده دقیق و سیستم‌های پیشرفته که در تانک‌ها، حتی هواپیماها استفاده می‌شود مشکل دارند.

کربی در ادامه گفت: فکر می‌کنم سومین نکته این است که پوتین مطلقا قصدی برای توقف جنگ، حسن نیت و مذاکره با زلنسکی، رییس جمهور اوکراین را ندارد.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود ایران قرار است پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه بفروشد و نیروهای روسی را برای استفاده از آن‌ها آموزش بدهد، آیا آمریکا اطلاعی دارد که این آموزش‌ها آغاز شده است یا نه و آیا ایران واقعا این پهپادها را به روسیه داده است، گفت: ما اطلاعی نداریم که فروش[این پهپادها] واقعا انجام شده است یا نه. بنابراین، هیچ سرنخی نداریم که آموزشی به آن‌ها داده شده است یا نه. نمی‌خواهم در این زمینه وارد جزئیات شویم.

او درباره توان پهپادی ایران گفت: ایرانی‌ها توان تولید داخلی پهپاد را دارند و این پهپادها توانمندی‌های مهلکی دارند. ما خودمان در حملاتی که در عراق و سوریه علیه نظامیان و تاسیساتمان در آن‌جا انجام داده‌اند، شاهدش بوده‌ایم. بنابراین، ما به دقت رصد می‌کنیم.

کربی درباره احیای توافق هسته‌ای[برجام] گفت: دولت آمریکا به دنبال بازگشت به برجام است. توافق با ایران برای جلوگیری از دست‌یابی این کشور به یک سلاح اتمی است. هدف این است. شما در سفر رییس جمهور [به خاورمیانه] آن را شنیده‌اید. حل کردن هیچ چیز با وجود دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی آسان‌تر نخواهد شد. بر عهده خود ایران است که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد این توافق را انجام دهد یا نه. لغو تحریم‌ها بخشی از آن خواهد بود. | منبع: انتخاب