شهر خبر

تشخیص بیماری با اشک چشم

تشخیص بیماری با اشک چشم

محققان آمریکایی در تحقیقی جدید نشان داده اند که می توان با استفاده از یک سیستم نانوغشایی به نام iTEARS نشانگرهای زیستی موجود در اشک را جداسازی کرده و به تشخیص بیماری های مختلف پرداخت.

 به گزارش بهداشت نیوز، طبق یک مطالعه جدید که توسط محققان انجمن شیمی آمریکا انجام شده است، می توان از اشک ها برای تشخیص بیماری استفاده کرد. 

محققان در پژوهشی جدید، یک سیستم نانوغشایی را گزارش کرده اند که حباب ‌های کوچکی به نام اگزوزوم را از اشک جمع ‌آوری و تصفیه می ‌کند و به محققان اجازه می ‌دهد تا آن ها را برای نشانگرهای زیستی بیماری بررسی کنند. به گزارش سیناپرس،  این پلتفرم که iTEARS نامیده می ‌شود، می ‌تواند تشخیص ‌های مولکولی کارآمدتر و کم تهاجمی ‌تر را برای بسیاری از بیماری ‌ها و شرایط، بدون تکیه بر علائم، امکان ‌پذیر کند.

تشخیص بیماری ها اغلب به ارزیابی علائم بیمار بستگی دارد که می تواند در مراحل اولیه غیرقابل مشاهده یا نامطمئن باشد. شناسایی سرنخ‌ های مولکولی در نمونه ‌های بیماران، مانند پروتئین ‌های خاص یا ژن‌ های ساختارهای وزیکولی به نام اگزوزوم، می ‌تواند دقت تشخیص ‌ها را بهبود بخشد. با این حال، روش ‌های فعلی برای جداسازی اگزوزوم‌ ها از این نمونه ‌ها، به مراحل طولانی و پیچیده پردازش یا حجم نمونه‌ های بزرگ نیاز دارند.

اشک ‌ها برای جمع‌ آوری نمونه مناسب هستند، زیرا مایع را می ‌توان سریعا و به صورت غیرتهاجمی جمع ‌آوری کرد، اگرچه فقط مقادیر کمی را می ‌توان در یک زمان برداشت کرد. بنابراین، محققان بررسی کردند که آیا یک سیستم نانوغشایی، که در ابتدا برای جداسازی اگزوزوم ‌ها از ادرار و پلاسما ایجاد شده بود، می ‌تواند به آن ها اجازه دهد تا به سرعت این وزیکول ‌ها را از اشک به دست آورند و سپس آن ها را برای نشانگرهای زیستی بیماری مورد مطالعه قرار دهند یا خیر.

این تیم سیستم اصلی خود را برای کنترل حجم کم اشک تغییر دادند. سیستم جدید که «تجزیه و تحلیل اگزوزوم های اشکی از طریق سیستم جداسازی سریع» (iTEARS) نام دارد، اگزوزوم ها را تنها در 5 دقیقه، جداسازی کرد.  اسیدهای نوکلئیک نیز از اگزوزوم ها استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند. محققان توانستند با موفقیت بین افراد سالم و بیماران مبتلا به انواع مختلف بیماری خشکی چشم بر اساس ارزیابی پروتئومی پروتئین های استخراج شده، تمایز قائل شوند.

به طور مشابه، iTEARS محققان را قادر ساخت تا تفاوت‌ هایی را در microRNA ها بین بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی و بیمارانی که فاقد این شرایط چشمی هستند، مشاهده کنند. که نشان می ‌دهد این سیستم می ‌تواند به ردیابی پیشرفت بیماری کمک کند. 

تیم تحقیقاتی اظهار داشته است: این کار می ‌تواند به تشخیص مولکولی حساس‌ تر، سریع ‌تر و کم تهاجمی ‌تر بیماری ‌های مختلف، فقط با استفاده از اشک، منجر شود.

این یافته های تحقیقاتی در مجله ACS Nano منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس