شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته#رشد#پایه#پولی#بهار#امسال#درصد#کاهش#یافت

در مقایسه با بهار ۱۴۰۰؛

رشد پایه پولی در بهار امسال ۳۴ درصد کاهش یافت

اسکناس نو

آمارهای سه ماهه امسال از تغییرات پایه پولی نشان می دهد که در این مدت رشد پایه پولی به ۶ درصد رسیده است که در مقایسه با سه ماهه سال گذشته (۹.۲ درصد) با افت حدود ۳۴ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ جدیدترین گزارش بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی خرداد ۱۴۰۱ بیانگر تداوم روند کاهشی نرخ پایه پولی برای ششمین ماه متوالی است. به گونه ای که در پایان سومین ماه سال، پایه پولی به رقم ۶۴۰۳.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل، حدود ۳ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

این در حالی است که آمارهای سه ماهه امسال از تغییرات پایه پولی نشان می دهد که در این مدت رشد پایه پولی به ۶ درصد رسیده است که در مقایسه با سه ماهه سال گذشته (۹.۲ درصد) با افت حدود ۳۴ درصدی همراه بوده است.

در حوزه نقدینگی نیز رشد حجم نقدینگی در سه ماهه اول امسال به ۵.۶ درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶.۶) کمتر بوده است. این در حالی است که در ایستگاه پایانی بهار ۱۴۰۱، حجم نقدیگی در کانال ۵ هزار هزار میلیارد تومانی قرار گرفته است. همچنین، نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۸ درصد رشد یافته که ۲.۵ واحد درصد از آن به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد در آمارهای پولی، به واسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط بوده و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری یاد شده، رشد نقدینگی در پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد کاهش می یابد. از این‌رو رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.