شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جلوگیری#قاچاق

جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار/ عزم دولت برای افزایش حمایت های دارویی مردم

جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار/ عزم دولت برای افزایش حمایت های دارویی مردم

دارویار بر اساس تکلیفی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس به تصویب رسیده و با دستور ریاست جمهوری به اجرا رسیده که در نتیجه آن یارانه دارو مستقیماً به مصرف کننده نهایی دارو می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، این روزها «دارویار» به یکی از طرح های پر سر و صدا تبدیل شده، طرحی که قرار است به کمک مردم بیاید اما عده ای بر این باورند که با اجرای این طرح باید هزینه های مازادی را پرداخت کنند.

این در حالی است اصلاح الگوی مصرف دارو، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، حمایت ویژه از دارو‌های مصرفی بیماران خاص و توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران تنها بخشی از مزیت های اجرای این طرح به شمار می رود.

در واقع طرح دارویار بر اساس تکلیفی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس به تصویب رسیده و با دستور ریاست جمهوری به اجرا رسیده که در نتیجه آن یارانه دارو مستقیماً به مصرف کننده نهایی دارو می‌رسد.

چند روز پیش هم محمد علی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری طرح دارویار بر این نکته صحه گذاشت و چنین عنوان کرد: «داروها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول داروهای تحت پوشش بیمه هستند، پرداختی مردم برای این دسته تفاوتی نخواهد داشت و حتی گاهی کمتر هم می‌شود.

دسته دوم داروهایی هستند که تحت پوشش بیمه نیستند، ۳۶۶ قلم دارو وارد پوشش بیمه می‌شود و البته ممکن است تعداد این داروها بیشتر نیز شود.

دسته سوم داروهای بدون نسخه یا OTC  هستند. ۱۱۹ قلم کالا که تقاضای مصرف بالایی دارند به دستور ریاست جمهور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، این‌ها داروهایی هستند که قبلاً تحت پوشش بیمه نبودند و الان افزایش قیمتی ندارند.

دسته چهارم هم داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی هستند، داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی نیز افزایش قیمت را ندارند و در آینده ممکن است تصمیمات دیگری برایشان ‌گرفته شود.»

در واقع طرح دارویار برای حذف ارز و انتقال ارزی که در این حوزه بود به سمت بیمه‌ها روی کار آمده تا پرداخت مردم هیچ تفاوتی رخ ندهد.

صبح امروز هم  علی کریمی‌فیروزجایی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با مثبت توصیف کردن اجرای طرح دارویاردر کشور گفت: طرح دارویار نه تنها هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌کند بلکه موجب کاهش هزینه‌های دارویی مردم می‌شود.

انتهای پیام