شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#مهاجرت#مسکو

نگرانی اسرائیل از موانع مسکو بر سر راه مهاجرت یهودیان روسیه به سرزمین اشغالی

نگرانی اسرائیل از موانع مسکو بر سر راه مهاجرت یهودیان روسیه به سرزمین اشغالی

دو هفته پس از دستور مسکو مبنی بر تعلیق فعالیت‌های آژانس یهود در روسیه، تل آویو نسبت به جدیت کرملین در توقف فعالیت‌های این آژانس در راستای کمک به مهاجرت یهودیان به سرزمین اشغالی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم در هفته‌های اخیر و همزمان با تشدید اختلافات میان روسیه و رژیم صهیونیستی، فعالیت های آژانس یهود در روسیه به حالت تعلیق درآمده است. گفته می شود وزیر دادگستری روسیه به بهانه اقدام این آژانس در جمع آوری، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات شهروندان روسیه با صدور فرمانی از 5 می کلیه فعالیت‌های این آژانس را ممنوع اعلام کرده است.

آژانس یهود که بزرگترین سازمان غیرانتفاعی یهودی در جهان شناخته می شود به واسطه حمایت های اسرائیل مسئولیت اعطای کمک به یهودیانی که قصد مهاجرت به سرزمین اشغالی را دارند، برعهده دارد. برآوردها بیانگر آن است که دست کم 165000 یهودی هم اکنون در روسیه زندگی می‌کنند که از این میان بسیاری براساس قانون بازگشت اسرائیل می‌توانند به اراضی اشغالی مهاجرت کنند. در نتیجه اقدام مسکو در تعلیق کلیه فعالیت‌های این آژانس احتمالا از سوی سران رژیم صهیونیستی به مثابه گامی در جهت تحریم دیپلماتیک این آژانس به شمار می رود.

در تل آویو بسیاری بر این باورند که این اقدام ولادیمیر پوتین در حقیقت با هدف ارسال پیامی سیاسی صورت پذیرفته است. در ماه‌های اخیر علاوه بر شهروندان یهودی اوکراینی، بسیاری از یهودیان روس تبار و یا حتی مخالفین پوتین به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده‌اند. براساس آمار رسمی آژانس یهود بیش از 15 هزار یهودی روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین در 24 فوریه2022 وارد فلسطین اشغالی شده و 30 هزار نفر نیز در صف متقاضیان مهاجرت جای گرفته‌اند. پذیرش این افراد در گروی تایید هویت و درخواست آنان از سوی آژانس یهود است.

از زمان شروع بحران اوکراین طرفین درگیری مکررا اسرائیل را به جانبداری از کشور متخاصم متهم ساخته‌اند. علی رغم آنکه یائیر لاپید وزیرخارجه وقت رژیم صهیونیستی در روزهای نخست آغاز نبرد، تجاوز نظامی روسیه را محکوم کرد اما تل آویو پس از آن با اتخاذ رویکردی محافظه کارانه کوشیده است تا بیش از این خشم کرملین را برنیانگیزد. پس از اظهارات لاپید بود که نفتالی بنت نخست وزیر وقت این رژیم کوشید تا با سفرهای متوالی به مسکو و کی‌اف به میانجیگری میان طرفین درگیری بپردازد.

حفظ کانال‌های ارتباطی با نظامیان روس مستقر در روسیه و نقش مسکو در قالب یکی از کشورهای کلیدی حاضر در گفتگوهای هسته‌ای و احیای برجام سبب شد تا بنت از اتخاذ سیاست‌های متهورانه علیه مسکو اجتناب کند. با این حال با تشدید روند درگیری‌ها در اوکراین در 16 آوریل، تل آویو به ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا به منظور تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوست و وزارت خارجه این رژیم نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله روسیه به اوکراین را تجاوز ظالمانه نامید و آن را محکوم کرد.

 

اسرائیل که تا پیش از این علی رغم لفاظی‌های ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین از ارسال کمک به کی‌اف خودداری کرده، ضمن تجدیدنظر در تصمیم قبلی خود با ارسال کمک‌های اضطراری همچون کلاه ایمنی و جلیقه‌های نجات به اوکراین موافقت کرد. همچنین در 14 جولای بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از ارسال دومین محموله کمک‌های اضطراری این رژیم به اوکراین خبر داد. ارسال کمک‌های فوق، یک روز پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به سرزمین اشغالی و دیدار و گفتگو با سران این رژیم صورت پذیرفت تا مشخص شود چشم انداز روابط مسکو-تل آویو به تدریج بیش از گذشته در مسیر وخامت گام برمی‌دارد.

انتهای پیام/