شهر خبر

جلب حمایت متحدان ایالات متحده برای زنجیره‌های تامین

یلن

جانت یلن گفت که ایالات متحده و متحدانش باید در راستای تقویت زنجیره‌های تامین از حمایت دوستانه بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، بار دیگر بر نیاز ایالات متحده و شرکای تجاری مورد اعتمادش برای تقویت زنجیره تامین با حمایت از دوستان تاکید کرد، اما گفت این به معنای عقب نشینی ایالات متحده از بقیه کشورهای جهان نیست. یلن در سخنرانی روز سه‌شنبه در پارک علمی ال‌جی کره جنوبی در سئول، حمایت متحدان ایالات متحده را برای همکاری در زنجیره‌های تامین در میان شرکای مورد اعتماد جلب کرد. از زمان شروع همه‌گیری کرونا، ایالات متحده برای امنیت بیشتر زنجیره تامین خود تلاش کرده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۲۱ دستوری را برای بازنگری زنجیره های تامین آمریکایی با هدف کاهش اتکا به تامین کنندگان خارجی امضا کرد.

تاب آوری زنجیره تأمین یکی از محورهای اصلی دولت بایدن-هریس است. یلن گفت: ضرورت این کار به وضوح با وقایع دو سال گذشته، ابتدا با کرونا و تلاش‌های ما برای مبارزه با همه‌گیری و اکنون با جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین به وضوح نشان داده شده است. آنها با هم خطوط زنجیره تامین و تجارت جهانی را دوباره ترسیم کردند. همکاری حمایتی با متحدان و شرکا، عنصر مهمی برای تقویت تاب آوری اقتصادی و در عین حال حفظ پویایی و رشد بهره‌وری است که همراه با یکپارچگی اقتصادی است.

 با این حال، این ابتکارها نگرانی‌هایی را در مورد احتمال جدایی اقتصادی جهانی ایجاد کرده، به‌ویژه زمانی که ایالات متحده و سایر کشورها به دنبال اجتناب از اتکای بیش از حد به چین هستند. یلن گفت این اقدامات نشان دهنده خروج ایالات متحده از تجارت جهانی نیست بلکه نشان می دهد که کشورهای دوست در تلاش برای بهره وری بیشتر اقتصادها، چشم اندازی بلندمدت در مورد آسیب پذیری ها دارند. یلن با اشاره به تعمیق روابط با کره جنوبی گفت: ما نمی‌خواهیم از جهان عقب‌نشینی کنیم که باعث شود از مزایایی که برای مردم آمریکا و بازارهای تجارت و صادرات به ارمغان می‌آورد چشم‌پوشی کنیم.

با انجام این کار، می‌توانیم به خانواده‌های آمریکایی و کره‌ای کمک کنیم تا از افزایش قیمت‌ها و اختلالات ناشی از ریسک‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی محافظت کنیم به این معنا که می‌توانیم به تقویت سیستم بین‌المللی که همه از آن سود برده‌، ادامه دهیم، و در عین حال از خود نیز در برابر شکنندگی شبکه‌های تجارت جهانی محافظت کنیم. تاب آوری زنجیره تامین در این مرحله از سفر یلن به آسیا که پس از سفر هفته گذشته وی به بالی، اندونزی، برای نشست گروه ۲۰ انجام شد، موضوع غالب شد.

 ال جی کره جنوبی هم بر آخرین همکاری خود با ایالات متحده، یعنی توسعه ۱.۷ میلیارد دلاری باتری لیتیوم یونی در میشیگان تاکید کرد، در حالی که یلن تسهیلات تولید خودروی الکتریکی و باتری هیوندای در جورجیا و کارخانه تراشه های نیمه هادی سامسونگ در تگزاس را تشریح کرد. یلن افزود، سرمایه‌گذاری‌های دیگری که از تلاش‌ها در راستای تاب آوری زنجیره تامین حمایت می‌کنند شامل چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه است که اخیراً اعلام شده است. نظرسنجی اخیر نشان داده که برای اولین بار، کره جنوبی به عنوان دومین مکان جذاب در آسیا پس از سنگاپور قرار دارد.