شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#موزه هنرهای معاصر#هنرمندان

دیروز کلاوس اولدنبرگ هنرمند امریکایی درگذشت. گفتنی‌ها درباره اثار غول‌پیکر و دوست داشتنی این هنرمند که با همکاری کوژه ون بورگن همسرش خلق کرد زیاد است. اثاری که به شهرهای مختلف جهان راه پیدا کردند. اما گویا این هنرمند و همسرش نخواستند اثری از ان‌ها به ایران و فرح پهلوی فروخته شود.

هنرام‌روز: زمانی که فرح پهلوی با همراهی کامران دیبا و کارشناسان هنری چون دانا استاین و دیوید گالووی آمریکایی و کریم‌پاشا بهادری مشغول خرید اثار هنری برای موزه هنرهای معاصر تهران بودند کوژه ون بورگن (مجسمه‌ساز و همکار و همسر دوم کلاس اولدنبورگ) کارزاری به راه انداخت و از هنرمندان خواست تا اثارشان را به ایرانیان نفروشند!

در بخشی از کاتالوگ نمایش‌ Iran Modern به نویسندگی فرشته دفتری و لیلا دیبا و منتشر شده توسط Asia Society در این خصوص چنین نوشته‌شده:

آیا کسی از فروش آثار هنری به شما امتناع کرد؟

کامران دیبا: همسر کلاس اولدنبورگ، کوژه وان بورگن، کمیته‌ای را راه‌اندازی کرد که از هنرمندان می‌خواست به ایران اثری نفروشند، حدوداً سال ۱۹۷۶ بود. البته این موضوع تأثیر چندانی بر کار ما نگذاشت، به جز اینکه لئو کاستلی (گالری‌دار و فروشنده اثار هنری ایتالیایی-امریکایی و صاحب گالری کاستلی) که اثری از اولدنبورگ را به من نفروخت و در نهایت آثار بهتری را از آرت‌دیلرهای بازار ثانویه خریداری کردم.

.

‌ Iran Modern کاتالوگ نمایشگاهی به همین نام است که توسط Asia Society Museum با تمرکز بر هنر مدرن ایران برگزارشد. آثار به نمایش درامده در این نمایشگاه از مجموعه‌های امریکا و اروپا و خاورمیانه امانت گرفته‌شده‌بود.

کاتالوگ نمایشگاه هم شامل ده مقاله با تمرکز بر هنر ایران در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ که توسط محققان هنری ایرانی و خارجی نوشته‌شده‌اند.