شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایستگاه#محدوده

تصاویر نخستین ایستگاه اتوبوس‌ تندرو با معماری ایرانی‌ - اسلامی در تهران

نخستین ایستگاه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) با معماری ایرانی و اسلامی در بزرگراه بعثت تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۱۶ به بهره‌برداری رسید.

ایستگاه اتوبوس

همشهری آنلاین‌ ـ رضا نیکنام: با تلاش مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ تهران، نخستین ایستگاه اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه بعثت و روبه‌روی بوستان بعثت که سبک معماری ایرانی و اسلامی در آن به کار رفته، ساخته و با حضور مدیران شهری و شهروندان از آن رونمایی شد.

سید «مرتضی روحانی»، شهردار منطقه ۱۶ در باره اهمیت اجرای پروژه‌هایی‌ که اصول معماری اصیل ایرانی و اسلامی در آن رعایت شود، گفت:«ما هر قدر در ساخت و ایجاد بناهای شهری به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی توجه داشته باشیم به همان اندازه در حفظ و صیانت از آن ارزش‌ها تأثیرگذار خواهیم بود، حال این معماری می‌تواند مربوط به ساختمان و بنایی بزرگ باشد و خواه ایستگاه اتوبوس و یا هر مکان دیگر

وی در باره این پروژه که می‌توان آن را نمونه و الگو در کشور قلمداد کرد و گفت: «این پروژه چند نکته کلیدی و طلایی دارد. اول اینکه نما و تصویری از معماری ایرانی و اسلامی را به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشانده و نگاه هر رهگذر و مسافری را به سمت خود جلب می‌کند. دوم اینکه در زمان اجرای این پروژه که در بخش و رفیوژ میانی بزرگراه بعثت انجام شده به فضای سبز و درختان کوچک‌ترین آسیبی نرسیده و حتی این عناصر به کمک معماری آمده است و نکته آخر اینکه اینجا سرپناه و سایه‌بانی است برای مسافران و رهگذرانی که قصد دارند به نقاط مختلف شهر سفر کنند

«علی‌محمد کریم پور»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ نیز در این‌ باره گفت: «در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که توجه به هنر معماری از نوع ایرانی و اسلامی می‌تواند روح خسته شهر را جوان و پر نشاط کند. در این زمینه باید از حمایت و مساعدت مدیریت شهری قدردانی کرد که به این مقوله توجه ویژه‌ای دارند

 وی افزود: «قصد داریم در آینده نزدیک همه ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو در محدوده منطقه ۱۶ را نیز به شکل معماری ایرانی و اسلامی در بیاوریم تا خدمتی هرچند کوچک در حفظ و صیانت از فرهنگ اصیل ایران زمین برداریم

معماری دوران اسلامی علاوه بر ظاهری زیبا، باطنی عمیق، انسانی و باصفا دارد، همچنین معماری این دوره ضمن رعایت دستاوردهای علوم تجربی با روح و دل‌نواز است به این معنا که حس، عقل و روح را تغذیه می‌کنددر معماری اسلام علاوه بر فضای سرپوشیده داخلی، فضای سرباز و سرسبز خارجی یعنی حیاط مرکزی هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. علاوه براین در معماری این دوره سقف مانند کف طراحی نمی‌شود، بلکه کف با الهام از طبیعت هموار و مسطح است و سقف با الهام از آسمان لایتناهی و کهکشانی طراحی می‌شود.

 تنها عنصر شاخص و جاذب در نمای خارجی سردر یا ایوان ورودی است که همچون طاق نصرت برای ورود طراحی می‌شود و این موضوع از اهمیت دادن به انسان در مقابل فضای ساختمان حکایت دارد و نشان می‌دهد که ساختمان باید ایمن‌گاه انسان باشد.

مهم‌ترین ویژگی معماری ایرانی در دوره اسلامی حرکت به سمت وحدت است یا بهتر است بگوییم معماری دوران اسلام بسترسازی حرکت انسان از کثرت به وحدت بوده است.